Som du sikkert skjønner, kjære statsminister Erna Solberg, så kan jeg ikke lenger gi min stemme til partiet i mitt hjerte. Det kommer jeg ikke til å gjøre så lenge Nord-Norge og nordlendingene blir sett på som en pariakaste man ikke behøver å forholde seg særlig til, skriver Tom A. Jørgensen. Foto: Statsministerens kontor

Farvel, Erna! Kunne du ikke bare sagt: "Egentlig så driter vi i Nord-Norge"

Det har blitt meg fortalt at det er hos sine egne en skal ha det, og som trofast Høyre-velger i løpet av mitt 40-årige, syndige liv har dagen kommet. Dagen da jeg ikke lenger vil gi min stemme til Høyre. 

Kunne du ikke bare sagt: "Kjære fordømte nordlendinger, vi har holdt dere for narr siden Jesus gikk i småsko. Egentlig så driter vi stort sett i alt dere gjør, så lenge det ikke generer penger til oss innenfor ring 3."

Hvorfor har jeg kommet til dette? Det er nok summen av alt, men det som har tippet vektskålen er statsministerens utvidede «tête-à-tête» på Skarven i Tromsø, angående den etter hvert så mye omtalte Nord-Norgebanen.  

Man skal vokte seg vel for å bli en del av et hylekor, der fornuften viker for meningsløse følerier. Men når det kommer til nevnte sak er det umulig å sitte stille i båten.

Nord-Norgebanen har altså blitt utredet på nytt, nesten motvillig kan det virke som, og for å gjøre en lang konklusjon kort, blir det dyrt - 120 milliarder dyrt, og samfunnsøkonomisk selvfølgelig helt bortkastet. Da Jernbanedirektoratets utredningen kom, ble den lite omtalt i riksmedia, unntatt noen artikler på nrk.no, som var udelt negative i sin vinkling. 

Det er i sin tur med på å forsterke inntrykket av at jernbane i Nord-Norge ikke har livets rett, når såkalt «riksmedia» samt det politiske toppsjikt knapt gidder å løfte en finger i sakens anledning. Man får inntrykk av at motivet for ny utredning bare var et ønske om å få slutt på det evinnelige gnålet fra nord. 

Da landsmoder Solberg gjestet Tromsø og Skarven for et folkemøte, var undertegnede relativt håpefull om hva som kunne komme frem. For vi snakker jo om et ansvarlig parti som Høyre, med en statsminister som opptrer voksent i de fleste sammenhenger, kontra mange av hennes motparter både i sentrum samt fløypartiene. 

Ville hun se fordelene ved å redusere mengden av vogntog fullastet med fisk på “gjengrodde stier” i nord? Ville hun se banen i et miljøperspektiv? Eller kanskje den samfunnsøkonomiske gevinsten man får ved å fjerne øst-europeisk tungtransport på slicks vinterstid? Slik at man kunne unngå flere dødsulykker på ekstreme vinterveier. Eller kunne hun øyne en mulighet for bedre tilrettelegging av den stadig økende turismen i nord, både sommer som vinterstid?

Vel, det burde vel ikke kommet som noen overraskelse, men man kunne likevel ikke unngå å bli noe matt og målløs av responsen fra statsministeren. Nordlendinger er altså gammeldagse når det kommer til dette med jernbane. Si det til japanerne som utvikler atter en ny generasjon Shinkansen. Solberg ville heller snakke i gåter og om en nær digital revolusjon – med autonome bussystemer og biler som kan kjøre 24/7 uten sjåfør, antakelig på de samme gjengrodde stier som allerede ligger der.

Man behøver ikke være særlig belest for å forstå at autonome buss/bilsystemer er like realistisk som flyvebiler, som ifølge Illustrert Vitenskap var rett rundt hjørnet første gangen jeg leste om det på 80-tallet. Responsen til statsminister Solberg er faktisk så «far out» at man kan mistenke henne for en noe nedlatende holdning. Man kan liksom servere hva det måtte være av røverhistorier til nordlendingen, han biter på uansett. 

Dette er altså framtiden for statsministeren, ikke gammeldags jernbane – ja så fremt det ikke skal bygges noe andre steder i landet. For sett i lys av andre prosjekter i Norge, som er realisert eller ønskes realisert, ser vi en de facto forskjellbehandling:

Det er planlagt å bygge utopiske og «samfunnsøkonomisk lønnsomme» E39 til den foreløpige nette sum av 340 milliarder kroner. Men som i god tradisjon helt sikkert vil ende opp med å koste en hel del mer, når sluttsummen ligger på bordet. 

Milliardene satt også løst når det skulle bygges feiende flott stasjon på «tett» befolkede Holmestrand. Her fant man ikke plass til en diskusjon om samfunnsnytten, for her skulle det sprenges inn en ny stasjon i solid fjell.

Ny riksvei som skal bygges på rekordtid mellom storbyene Løten og Elverum skal man også ha, flere filer og greier, koster sikkert ikke annet en knapper og glansbilder.

For ikke å glemme den famøse stortingsgarasjen til den sinnsyke sum av ca 2,3 milliarder kroner. Rart det der, hvor lett det er å finansiere samferdselsprosjekter til uansett kostnad, bare det ikke er nordpå.

Så kjære Erna, kan du ikke bare gjøre noe som politikere sjelden gjør, gi oss rene ord for penga, så vi kan komme oss videre. Kunne du ikke bare sagt:

“Kjære fordømte nordlendinger, vi har holdt dere for narr siden Jesus gikk i småsko. Egentlig så driter vi stort sett i alt dere gjør, så lenge det ikke genererer penger til oss innenfor ring 3.”

Da kunne jeg saktens fortsatt gitt min stemme til Høyre, bare i stum og målløs beundring av at man endelig har fått en ærlig tilbakemelding.

Ja, så kunne vi i nord saktens slått våre pjalter sammen med Finland og Sverige, land som later til å ha et ønske om utnytte potensialet her nord. Hva med å la dem investere i jernbanen, så slipper du attpåtil å gi Nord-Norge en slik stemoderlig behandling? Eller hva med å innlemme oss som USAs 51. stat – de virker langt mer interessert i å opprettholde forsvaret her nord. Mer enn hva Høyre og andre skiftende regjeringer har vært siden den kalde krigens slutt.

Så som du sikkert skjønner, kjære statsminister Solberg, så kan jeg ikke lenger gi min stemme til partiet i mitt hjerte. Det kommer jeg ikke til å gjøre så lenge Nord-Norge og nordlendingene blir sett på som en pariakaste man ikke behøver å forholde seg særlig til. Dog vil ikke min stemme gå til SV, det eneste parti som virkelig har stilt seg positiv til Nord-Norgebanen, både lokalt og nasjonalt. Ei heller andre tullete fløy- eller en-sakspartier, så mye Somac finnes bare ikke. 

Jeg skal nemlig holde meg hjemme jeg, kanskje poppe popcorn og drikke brus med ungene. Skulle de sovne tidlig, blir det vel et glass rosévin også. Så når jeg legger meg for kvelden, håper jeg å drømme om den dagen jeg tøffer ut fra perrongen i Tromsø på en flunkende ny jernbane. Inntil jeg blir sanndrømt – farvel Erna, håper vi ses igjen.

Mvh
Tom A. Jørgensen
Radiograf og forhenværende Høyre-velger 

Kilder:

https://www.nrk.no/norge/stortingspolitikere-flytter-inn-i-milliardbygg-1.14346206

https://www.itromso.no/meninger/leder/2019/05/03/Togskammen-Erna-ikke-skj%C3%B8nner-18958860.ece

https://www.nrk.no/finnmark/na-vil-finland-presse-gjennom-jernbane-i-nord-norge-1.13736652

https://www.dagsavisen.no/innenriks/svensk-plan-for-norske-spor-1.1156677

https://www.tu.no/artikler/milliardstasjonen-i-fjellet-ble-bygget-uten-oppvarmet-venterom-na-fryser-passasjerene-pa-perrongen/412056

https://www.itromso.no/meninger/2019/04/16/Hvorfor-skal-vi-her-nord-bry-oss-om-et-land-som-ikke-bryr-seg-om-oss-18865797.ece

https://vegnett.no/2018/06/ny-riksvei-fra-loten-elverum-bygges-pa-rekordtid/

https://www.aftenposten.no/verden/i/xP5l8j/Na-skal-de-testkjore-lyntog-med-toppfart-pa-400-kmt

https://mainichi.jp/english/articles/20190516/p2g/00m/0bu/072000c

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse