Det et bare et fåtall av festivalene i nord som har skrevet om miljø på sine hjemmesider. Min påstand er at de festivalene som har et bevist og beviselig forhold til miljø og klima kommer seirende ut. Hva med å komme på pallen med å ha den feteste miljøprofilen? skriver Anita Overelv som selv var sjef for Trænafestivalen i åtte år. Bildet er fra Buktafestivalen i Tromsø. Foto: Yngve Olsen

Festivalene som de nye klima-innflyterne!

Jeg oppfordrer alle festivaler med en viss makt og innflytelse til å ta sitt klima – ansvaret på alvor. Vi trenger en holdningsendring blant oss på toppen av verden, og de koole, innflyter-festivalene kan være med å bidra til det.

Min påstand er at de festivalene som har et bevist og beviselig forhold til miljø og klima kommer seirende ut. Det er ikke usexy å ha en tydelig og forbilledlig miljøprofil.

Jeg har sett dokumentaren om katastrofe-festivalen Fyre. Fyre var Luksusfestivalen på Bahamas hvor alt gikk fryktelig galt. Det er mye med Fyre-prosjektet som er interessant for oss festival-nerder. En av tingene er bruken av “influencers” et begrep jeg velger å fornorske til innflytere.

Bruken av innflytere er det nye nå for å fremme livsstiler, trender, «hots and nots» og produktsalg. Det får meg til å tenke: Hva om alle festivalene i Norge benyttet seg positivt av alle sine følgere og dedikerte festivalgjester gjennom hele året? Hva om festivalene kunne være de nye klima-innflyterne?

En enkel Facebook- og Instagram-sjekk viser at festivaler som blant andre Trænafestivalen, Bukta i Tromsø, Hamsundagene, Sørøyrocken i Finnmark, Parken i Bodø, Bodø Jazz Open og Varangerfestivalen har tusenvis av følgere.

Jeg har selv vært i festival-bransjen i mange år, og vet noe om hvordan festival-årshjulet fungerer: Vi er aktive på PR-fronten når vi skal fortelle om våre fortreffeligheter, artistbookinger, billettsalg, mattilbud og annen relevant info vi mener våre følgere og potensielle gjester er interesserte i.

Det vi ikke er så gode på, er å gi råd og anbefalinger på hvordan vi sammen kan redde verden. Ingen en-personsjobb å skulle redde verden, men festivaler er vanligvis veldig sterke på branding, profil og det å ha “en frekk visjon” som skal få dem til å stikke seg ut av mengden. Det er ingen motsetning mellom å danse ræva av seg på festival, og samtidig være med å redde verden, for å si det sånn.

Norges festivalflora er veldig mangfoldig, og vi som bor her defineres oftest som de heldigste menneskene på planeten. Samtidig er vi i toppen når det gjelder å forbruke mest. Av alt. Hele tiden! Det er altså vi som må ta oss kraftig sammen om generasjonene etter oss skal ha en ok planet å leve med, av og på.

Og det er der festivalene som innflytere kommer inn i bildet. Hva om alle festivaler tok et klimaoppgjør med seg selv? Festivalene i periferien selger seg på at de er i periferien - og dét fordrer stor miljøbevissthet. Min ide er at følgere og potensielle festivalgjester kunne fått hyggelige påminnelser og tips om hvordan den enkelte i dagliglivet kan være med på å redde verden.

Et eksempel: Hamsundagene slipper ny artist. I presse-uttalelsen står det «Vi oppfordrer alle til å sjekke ut den nye skiva til XXX, som kommer til Hamsundagene i år. Hør på plata mens du går på jobb. Du får ny kvalitetsmusikk, du kommer i bedre form og du sparer kloden for enda en kjøretur». Enkelt og hyggelig. Trænafestivalen sier i sitt artistslipp: «XXX kommer, og ønsker seg en miljøvennlig reiserute til Træna. Er det noen Havfolk som seiler uten motor fra Bodø?». Eller Parken presenterer sin nye meny, samtidig sier de: «Plukk 3 søppelting på din vei og kast de i søpla. Hvis alle med billett til parken gjør det, vil det på 100 dager bli 2,5 millioner søppelting som ikke havner i Havet!» hyggelig melding, veldig enkelt og veldig effektivt.

Det et bare et fåtall av festivalene i nord som har skrevet om miljø på sine hjemmesider. Min påstand er at de festivalene som har et bevisst og beviselig forhold til miljø og klima kommer seirende ut. Det er ikke usexy å ha en tydelig og forbilledlig miljøprofil. Skal vi tro mediene er det om å gjøre å selge ut festivalen på kortest mulig tid, ha størst omsetning, de dyreste bandene, eller mest omtale i utenlandske aviser. Hva med å komme på pallen med å ha den feteste miljøprofilen? Festivaler har helt klart makt som Innflytere, og kan påvirke også resten av bransjen, bookingbyråer, agenter, artister og kunstnere. Jeg gleder meg til å lese den første rideren (den delen av kontrakten som sier hva artisten skal ha av goder og komfort) som sier; Vi er takknemlig for alt vi får, så lenge det er bærekraftig, miljø-fornuftig, kortreist, sunt og godt. Det er per nå mange ikke- bærekraftige ønsker fra mange artister som er slik jeg ser det som mangeårig arrangør, helt unødvendige.

Et annet aspekt er en mulig belønning festivaler burde få i en overgangsperiode. Festivaler som kommer ut av klima-skapet, og tar sin klima-gjerning på alvor burde fått belønning fra det offentlige virkemiddelapparatet gjennom positive støttetiltak i form av refusjoner eller driftsstøtte for å drive helårs klima-arbeid.

Enkelt oppsummert: La oss ha det gøy mens vi redder verden. Det ligger i festivalens natur å oppleve store ting sammen. La oss starte nå! Don't just feel good, do good.

Miljøvennlig hilsen

Anita Overelv, leder Hamsundagene/ produsent Hamsunsenteret

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse