Annonse
Fra Nordkapp, bestigning via Hornvika. Foto: Erik Joachimsen /cnns.no

Flere turister kommer sjøveien

Det er ikke lenger slik at man skal sitte i en buss og bli fortalt hva man ser. Nå vil passasjerene ut og føle naturen på kroppen og å få gode møter med mennesker og kultur.

Fremtidens turist vil oppleve Nord-Norge slik de aller første turistene opplevde vår vakre landsdel på 1800-tallet. Via sjøveien!

Reiseliv er langt mer enn fly, hotell, restaurant og leiebil. Faktisk er det slik at de aller fleste turistene som ankommer Nord-Norge, kommer på kjøl. På Nordkapp er det cruiseturismen som er den definitive vinneren de siste årene.

Da Cruise Nord-Norge & Svalbard ble etablert i 2011, var det 318 anløp med 270.000 ankommende passasjerer til våre 14 cruisehavner. På fire år har antall anløp og ankommende passasjerer har økt med 50 prosent. I 2014 var det 413.000 ankommende passasjerer til nordnorske havner, og i 2015 forventer vi en ytterligere økning.

Statistikken for Nordkapphallen er en av de mest interessante av alle i bransjen, og det skyldes at dette i særklasse er landsdelens mest besøkte destinasjon med rundt 250.000 årlige gjester.

Besøkende på Nordkapp kan grovt sett deles inn i fire segmenter basert på reisemåte. Privat, gruppe, cruise og hurtigruten. Og reisetrenden er soleklar: Privatmarkedet har en helt flat kurve, og utgjør cirka en femtedel av trafikken til Nordkapp. Grupper som kommer med buss, har falt som en stein helt siden 1995 og utgjør ytterligere en femtedel. De resterende tre femtedelene av trafikken kommer fra hurtigruten og cruise, hvor hurtigruten står for en femtedel mens cruise hele to femtedeler.

Da er det altså slik at 60 prosent av all trafikk til Nordkapp kommer via sjøveien, og det er ingenting som tyder på at denne trenden ikke skal vedvare. For de landbaserte opplevelsestilbyderne, busselskaper, drosjer, guider, handelsstand og øvrige som får gleden av fremmed valuta i kassa, er dette gode nyheter. Ja, egentlig hele landsdelen, fordi verdiskapningen også kommer alle til gode i form av skatter og avgifter.

Den senere tid har det skjedd en endring i to variabler som påvirker cruisetrafikken til Nord-Norge og Svalbard i positiv retning. Da oljeprisen raste ned til «halv pris», blir en vesentlig driftskostnad redusert. Er det noe rederiene har vært flinke til å påpeke, så er det lange seilingsavstander og dermed høye drivstoffkostnader når Svalbard og Nordkapp skal anløpes.

Det andre, som er en direkte følge av fallet i oljeprisen, er at norsk kroner har blitt rimeligere målt mot Euro og Dollar. Dette bidrar til at kjøp av «shore excursions» blir vesentlig lavere, ettersom disse selges i passasjerenes egen valuta om bord. For cruisenæringens del vil dette selvsagt være positivt om det vedvarer. I tillegg vil nok cruisepassasjerenes forbruk på land øke som en følge av skiftet i valutakursene.

Vi ser allerede konturene av fremtidens cruisetrafikk i vår del av verden. Passasjerene blir stadig yngre og dermed også mer aktive. Og de eldre, ja de blir mer aktive de også. Dette setter helt andre krav til tilbydere av opplevelser til disse gjestene. Det er ikke lenger slik at man skal sitte i en buss og bli fortalt hva man ser. Nå vil passasjerene ut og føle naturen på kroppen og å få gode møter med mennesker og kultur. Et godt eksempel på det er bestigningen av Nordkapp med båt fra Skarsvåg og fottur fra Hornvika (bildet).

Uansett reisemåte er trenden at folk tar kortere og flere ferier. Dette gjenspeiles også ved at de mest populære cruisene har 5 - 7 dagers varighet. Et cruise til Nord-Norge og Svalbard tar mellom 11 - 14 dager. For å oppleve vår landsdel på en uke må dermed cruiseskipene «snu» i nord. En snuhavnoperasjon, eller turnaround operation, er når passasjerene flys en vei og seiler den andre. Eller motsatt. I tillegg til Bodø og Lakselv er det flere egnede destinasjoner i nord for å snu et cruiseskip; Longyearbyen, Alta, Tromsø og Harstad/Narvik.

Spanske Pullmantour er det første rederiet med større skip som ser et stort potensial for cruise til vår region, så i år skal de utføre flere snuhavnoperasjoner i Bodø og Lakselv. Dermed kan Pullmans gjester få oppleve et Nord-Norges cruise på 7 dager. I hele juni måned kommer MV Empress til å seile mellom Bodø og Murmansk med primært spanske gjester om bord. Disse cruisene ble utsolgt rett etter at de ble lagt ut for salg, og det er en nyhet som andre rederier vil notere seg. Dette vil bety utgjøre et stort potensial for Nord-Norge og Svalbard i fremtiden.

En annen god nyhet i 2015 er at italienske Costa, som tradisjonelt har seilt med store skip til de fire største destinasjonene i nord (Lofoten, Tromsø, Honningsvåg/Nordkapp og Svalbard), i år vil seile med sitt minste skip til helt nye destinasjoner. Når Costa neoRomantica anløper Bodø, Narvik, Sortland og Lofoten hele syv ganger i perioden mai til september, åpner det for helt nye muligheter for de havnene som er så heldige å få disse anløpene. Samtidig har dette bidratt til å fremme det som er suksessformel nummer 1 i reiselivet: Samarbeid.

Vridningen mot sjøveis ankomst til verdens nordligste cruiseregion betyr også at reiselivet må organisere markedsføring og produktutvikling i den retningen. En cruisepassasjer har litt andre behov enn en bilturist eller flypassasjer. Det som først og fremst skiller er at cruisepassasjeren har med seg både hotellrommet og restauranten på hele reisen. Det eneste rederiet ikke kan tilby om bord er de gode opplevelsene der passasjeren får oppleve det som er unikt med vår landsdel. Dermed er det de mange små og bittesmå opplevelsestilbydere som må komme frem i rampelyset. Her har vi et uendelig spekter å by på; Vikinger, samisk kultur, sommer og vinteraktiviteter, vakker natur, nordlys og midnattssol, by og land – det finnes egentlig ingen grenser for hva man kan by på.

Cruisenettverk Nord-Norge & Svalbard er nå i nærheten av det målet vi satte oss da vi etablerte vårt cruisenettverk for fire år siden. De mindre havnene får mer trafikk, og det utføres flere snuhavnoperasjoner i Nord-Norge. I tillegg har cruisedestinasjonene stått på for å utvikle innovative shore excursions tilpasset trender i markedet.

Den beste nyheten er at dette bare er begynnelsen – fremtidens turist vil oppleve Nord-Norge slik de aller første turistene opplevde vår vakre landsdel på 1800-tallet.

Via sjøveien!

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse