Annonse

Flyplass til Kautokeino

Når uværet lammer en hel landsdel må vi være villig til å se på nye løsninger for hvordan infrastrukturen best kan gagne befolkningen i nord.

Mens uværet setter hele landsdelen ut av spill, noterer vi i Kautokeino nok en orkan som i beste fall kan karakteriseres som en halvstiv kuling på vidda.

De siste dagene har det ene uværet etter det andre herjet Nord-Norge. Veier er stengt, båttrafikken står og med flyplassene nede for telling har landsdelen vært fullstendig avskåret fra omverdenen. Jeg er sikker på at Avinor, Statens Vegvesen og ikke minst brøytegutta gjør sitt ytterste for å holde hjulene i Finnmark i gang, men med orkan i kastene, sjøsprøyt oppover fjellsidene og flyvende garasjer skal det likevel godt gjøres å vinne mot naturkreftene. Heldigvis meldes det ikke om alvorlige skader på folk, fe eller rein.

Mens uværet setter hele landsdelen ut av spill, noterer vi i Kautokeino nok en orkan som i beste fall kan karakteriseres som en halvstiv kuling på vidda. Riktignok registrerte vi en og annen vindkast her også, men stort sett har det vært påskestemning å melde om i dagene Ole har herjet ved kysten.

Det er ikke en ukjent sak at vi i Kautokeino lenge har kjempet for en flyplass til kommunen. Argumentene er mange, deriblant vil en flyplass være viktig for fremtidige bedriftsetableringer og for kostnadseffektivisering av de vi har idag. Reiseliv trekkes ofte frem som et satsingsområde for regionen, og da er det særlig det samiske som er trekkplasteret. Bedre tilgang til helsetjenester og ikke minst styrket beredskap er to andre tungtveiende argumenter. I dag sendes våre pasienter med drosje og buss i timesvis, av og til dagevis, for legetimer som ofte er unnagjort på 10 minutter. Sykefraværet holdes kunstig høyt oppe, samtidig som både det offentlige og private blir skadelidende. En flyrute mellom Kautokeino - Sørkjosen - Tromsø (som Avinor allerede har utredet) ville forkortet reisetiden til og fra UNN med opp til ti timer, om ikke flere dager dager. Når heller ikke Avinor i sin egen rapport avviser muligheten for en slik rute så er det egentlig litt rart at politikere enda ikke har oppdaget sin besøkelsestid. 

De gode argumentene henger som perler på snor. Mandag kveld ble innkomne fly fra Tromsø forhindret fra å lande i Alta, og omdirigert for landing i Bodø. En kort flytur fra Nordens Paris sendte finnmarkinger som skulle vært hjemme til middag til motsatt kant av landsdelen. Vi finnmarkinger er vant til slikt, trivelig å se kjentfolk sørpå, men poenget er at vi med noen små grep kunne spart både mennesker, bedrifter og samfunn for store belastninger og kostnader - ved å ha en flystripe også i Kautokeino, her hvor det som så ofte er nærmest perfekte landingsforhold.

Årsaken til denne værrapporten fra vidda skyldes en oppriktig bekymring for den skjøre fremkommeligheten og med det også samfunnssikkerheten våre innbyggerne i vestfylket, og spesielt i Kautokeino lever under. Jeg vil med dette oppfordre Fylkestinget i Finnmark til å ta ballen, gi saken en ny helhetsvurdering med sikte på å etablere flyplass i Kautokeino for kommersielle flygninger.

Allerede på onsdag meldes det om nye runder med storm og orkan. Om ikke orkan, så vet vi at infrastrukturen i Finnmark vil bli satt på nye prøver. Torild. Karl. Gunhild. Bjarte. Uansett hva navnet blir på det neste uværet, så må vi politikere spørre oss selv hvordan vi best kan tilrettelegge for en stabil infrastrukur og samtidig legge forholdene til rette for samfunnsutvikling av distrikene.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse