Annonse
Takk til Tromsø kommune for at dere tar Tromsø fra det bilfikserte siste århundre og et lite steg videre i en mer sykkelvennlig framtid! skriver Daniel Vogedes. Foto: Ivan Ortegon

Forkjørsrett for syklister – gammelt nytt

Brødtekstbilder: 
Daniel Vogedes svarer på denne kommentaren fra Nordlys' Tone Angell Jensen.
Det som innføres nå i Tromsø på utvalgte veikryss er nok nytt her, men utprøvd i flere tiår av flere titalls millioner bilister og syklister i både Tyskland og andre naboland. Det er derfor med stor glede at jeg nå registrerer at dette skal innføres også her oppe i Nord.

Gang- og sykkelveier som følger hovedveien parallelt er å anse som en del av hovedveien, og samme regler vedrørende forkjørsrett / vikeplikt gjelder derfor automatisk for både sykler og biler. Slik er dessverre ikke i Norge, selv om det er slik i Tyskland. Og det er det jeg har vokst opp med. Tenk hvor stor overraskelsen var da jeg kom til Norge og måtte innse at det plutselig var forventet av meg at jeg skulle gå av sykkelen for å så trille den over veien? At Norge prioriterer sykler lavere enn bilister? Med andre ord at biler må stoppe for kryssende biler, kryssende fotgjenger, men IKKE for kryssende syklister. Hvorfor den negative særstilling av en spesiell gruppe trafikanter?

Det som innføres nå i Tromsø på utvalgte veikryss er nok nytt her, men utprøvd i flere tiår av flere titalls millioner bilister og syklister i både Tyskland og andre naboland. Det er derfor med stor glede at jeg nå registrerer at dette skal innføres også her oppe i Nord. I sin kronikk i Nordlys 03.08.2018 setter kommentator Tone Jensen store spørsmåltegn ved om dette er en god ide. Jensen lurer på hvorfor man ikke har begynt med et prøveprosjekt først. Som nevnt ovenfor er systemet utprøvd i stor skala over mange år i andre land. Jeg har stor tro på at tromsøværinger klarer å forholde seg til samme regler uten et prøveprosjekt. Selvfølgelig finnes det syklister som «står på sitt». Som sykler som om de er alene i verden. Det same gjelder noen bilister. Og noen fotgjengere. Og ulykker har skjedd og kommer til å skje, dessverre. Uavhengig av røde striper eller ikke.

Jensen deler videre sine fordommer både mot el-sykkel (og deres eiere) og alle som ikke sykler i gangfart. Kommunen gir iflg. Jensen fortrinn til «ressurssterke mennesker» som hun påstår alle el-syklister er. Kjære Tone, ta en titt på prislappen til en hvilken som helst ny bil, og så på den av en rimelig el-sykkel. En ressurssterk person er nok en person som i Norge har råd til å kjøpe og kjøre bil. Sånn sett er jeg enig med deg: Det er på tida at kommunen slutter å gi fortrinn til en gruppe ressurssterke, voksene mennesker (de som har lov og penger nok til å kjøre bil). Hvorfor mon tro er min pendlevei til jobb med bil på 12 km, med sykkel derimot 17 km? Fordi jeg (som ressurssterkt menneske med både el-bil og el-sykkel) har særrettigheter til å bruke tunnel med bilen min, men må sykle 5 km omvei for sykle over brua. Og når vi først snakker om brua: en fil for biler til byen, en fil til biler fra byen. Syklister derimot må dele på én stripe i begge retninger, som er så smal at de knapt kan passerer hverandre. «Særretigheter» for syklister? Seriøst? Har du noen gang syklet i Tromsø? Pendler du 5, 10, 15 km med sykkel til jobb? Det tviler jeg meget sterkt på.

«… motoriserte sykler som er innbilt bærekraftige» sier du om el-syklister. Maken for et polemisk tøys denne setningen er. Alle, absolutt alle miljøvernorganisasjoner ville nok være enig at el-sykkel er et kjempe miljø- og helsevennlig alternativ fremfor bil.

«Hva har de [el-sykler] på gang- og sykkelsti å gjøre?» Enig, gang- og sykkelsti er et idiotisk konsept, sykkelsti burde være separert fra gangsti. Men inntil videre er det som det er, og disse «motoriserte farkoster» er sykler etter lovens definisjon, dermed burde de vel bruke gang- og sykkelsti? Tenk hvordan det kommer til å koke i kommentarspaltene hvis jeg begynner å sykle i veibanen over brua (noe som jeg for øvrig har all rett til å gjøre, men ikke gjøre pga. hensyn til bilister, selv om det hadde vært mye mindre farlig å sykle i veibanen enn på sykkelstien). Så slutter du med «det er minst like miljøvennlig å gå». Ah. Sikkert. Bra observert. Mye bedre trim blir det også av å gå 3 timer til jobb og tilbake. Synd at det bare blir så få timer igjen som jeg kan tilbringe på jobben da. Takk, derfor, til Tromsø kommune, for at dere tar Tromsø fra det bilfikserte siste århundre og et lite steg videre i en mer sykkelvennlig framtid!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse