UTEN STØTTE: 17 år etter bestillingen har ikke en eneste NH90-maskin vært fullt ut operativ verken på fregatter eller kystvaktfartøyer. De sistnevnte har nå seilt uten relevant helikopterstøtte i bortimot tre år, skriver Nordlys-kommentator Oddvar Nygård. Foto: Forsvaret/NTB Scanpix

Forsvarsministerens nye klær

Ministeren må gjerne utstyre seg selv og NH90 med nye klær. Men det er en stor sjanse å ta. Faren er nemlig til stede for at Riksrevisjonens rapport vil avkle de ansvarlige denne munduren på brutalt vis, skriver Oddvar Nygård.

Forsvarsministeren så nok at det var nødvendig å vise politiske muskler nå, før den fryktede rapporten fra Riksrevisjonen blir presentert om vel en måned.

Så har riksrevisor Per Kristian Foss klart å sette fart på sin partifelle, forsvarsministeren. Det er nemlig mer enn sannsynlig at forsvarsminister Frank Bakke-Jensen har ønsket å komme Riksrevisjonen i forkjøpet når det gjelder den store verkebyllen som går under navnet NH90. For 25. oktober presenterer Riksrevisjonen sin rapport om det skandaleombruste innkjøpet av nye helikoptre til Kystvakten og fregattene. Det er ingen grunn til å tro annet enn at riksrevisorens granskning av dette kjøpet vil munne ut i en nådeløs kritikk av beslutninger, prosess og tåkelegging av skandalens omfang.

Som kjent ble bestillingen på 14 NH90-maskiner sendt i 2001. Disse skulle alle leveres i perioden 2006-2008. Den første NH90-maskinen ankom Norge i 2012. Men til denne dag, 17 år etter bestillingen, har ikke en eneste NH90-maskin vært fullt ut operativ verken på fregatter eller kystvaktfartøyer. De sistnevnte har nå seilt uten relevant helikopterstøtte i bortimot tre år. Det har medført en potensiell svekkelse av Kystvaktens evne til å utføre jobben sin, som vanskelig kan måles, men som Kystvaktens ledelse selv har påpekt. Tilstanden føyer seg i så måte inn i rekken av andre svakheter og kritiske mangler i den norske samfunnsberedskapen.

I februar i år utgikk det et dekret fra forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen om hvordan NH90 skulle brukes av Forsvaret. Forsvarssjefens konklusjon var at alle NH90-helikoptrene skulle gjøres tilgjengelig for fregattvåpenet, og dermed ingen til Kystvakten. Tirsdag denne uka kom det imidlertid en pressemelding fra Forsvarsdepartementet, der Bakke-Jensen overkjører forsvarssjefen i saken om helikopterbruken. Sju helikoptre skal øremerkes til Kystvakten og sju til fregattene.

Forsvarsministeren så nok at det var nødvendig å vise politiske muskler nå, før den fryktede rapporten fra Riksrevisjonen blir presentert om vel en måned. At Riksrevisjonen i forkant av offentliggjøring har meddelt at betydelige deler av rapporten vil bli gradert, altså unntatt offentlighet, gir et signal om hvor graverende og betent man anser denne saken er.

At Kystvakten og fregattene skal få helikopterstøtte er jo i og for seg en god nyhet. Nå må det imidlertid påpekes at dette skjer verken i morgen eller i overmorgen. Helikoptrene skal være tilgjengelig og operative først om fire år, i 2022, ifølge forsvarsminister Bakke-Jensen. I denne sammenheng bør det kanskje bemerkes at hittil i den eventyrlige sagaen om NH90, er det ikke en eneste dato eller et eneste årstall som har blitt fremlagt for når ting skulle være på plass, som har vært korrekt. I de 17 årene som har gått siden bestilling har alle tidsrammer og prognoser vist seg å være ren desinformasjon, det være seg om infoen kom fra Forsvaret eller fra Forsvarsdepartementet.

Så hvorfor skal vi tro at Bakke-Jensens løfte om NH90 i full operativ stand i 2022, skal holde? Kanskje også denne tidsangivelsen, i likhet med alle de foregående, svinner hen som et fata morgana når man trodde og mente at man nærmet seg målet. Det hadde selvsagt vært en sann glede hvis en prognose eller tidsangivelse fra forsvarshold for en gangs skyld viste seg å være korrekt. Det må nesten ansees som en bragd som fortjener både bløtkake og champagne. Endelig en fulltreffer – etter bare 21 år! Så får det heller være at å holde NH90 i lufta med den operative kapasiteten som forventes, medfører en ekstra årlig kostnad på 470 millioner kroner.

Men, godeste forsvarsminister, hvorfor må du legge inn så mye skjønnmaling i den nevnte pressemeldingen dere sendte ut denne uka? Der sier du følgende: «NH90 er spesialtilpasset norske forhold og er skreddersydd for behovene til Kystvakten og Marinen. Det er ingen andre helikopter på markedet i dag som vil kunne gi oss tilsvarende kapasitet». Unnskyld meg, men du snakker jo om en anskaffelse som har gått ad undas så det synger, og om maskiner som så langt ikke har vært mulig å ta i bruk, som ikke har vært fullt ut operative verken på fregatter eller kystvaktfartøyer. Da kan jo dette helikopteret være så «spesialtilpasset» og «skreddersydd» og så på alle måter enestående som det bare vil. Men det er jo ubrukelig og du trenger fire år på å få det i operativ stand!

Det er sant å si litt forstemmende at Bakke-Jensen henfaller til å pimpe opp denne elendigheten. Ministeren må gjerne utstyre seg selv og NH90 med nye klær. Men det er en stor sjanse å ta. Faren er nemlig til stede for at Riksrevisjonens rapport vil avkle de ansvarlige denne munduren på brutalt vis. Det er selvsagt lov å håpe på at det meste av avkledningen blir gradert, og dermed skjult for offentligheten. Men jeg ville ikke gamblet på det.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse