GODKJENT AV FRP: Her er bomstasjonen på den nye Hålogalandsbrua ved Narvik, 113 kroner er prisen for å kjøre over med personbil. Frp i regjering har støttet innkrevingen. Foto: Fritz Hansen/Fremover

Frp har møtt veggen

Fremskrittspartiets sjel vrenges og henges ut til tørk. 

Sakseierskapet er i ferd med å glippe i Frps viktigste sak

Frp er normalt best i klassen på politisk kommunikasjon. Nå er absolutt alle triks i PR-boka tatt i bruk for å redde seg ut av bompenge-knipa. Men likevel er det oppoverbakke og motvind i alle retninger, og sakseierskapet er i ferd med å glippe i Frps viktigste sak ved siden av innvandring.

Det hastig innkalte landsstyremøtet gjorde ikke saken bedre. Det er umulig å forestille seg at Frps fylkesledere kan reise hjem og håpe at de nå har vunnet opinionen.

Men landsstyrets møte onsdag, var fortsettelsen av en fortelling Frp har tapetsert offentligheten med i flere uker. Den handler om at ingen i hele galaksen er mer mot bompenger enn dem. Likevel fortsetter nedturen på meningsmålingene.

Mens partiet har hatt makten i Norge, siden 2013, har antallet bomstasjoner nådd nye rekorder. Frp har åpenbart en historie de sikkert selv anser som troverdig, men som det likevel er fullstendig umulig å selge inn til befolkningen.

Frp har de siste seks årene hatt de to viktigste statsrådpostene som styrer bil- og avgiftspolitikken i Norge. Partiet har altså hatt både samferdselsministeren og finansministeren i en periode hvor man har hatt en bompengevekst Norge aldri har satt maken til.

Da hjelper det ingenting at Frp snakker og snakker om at man er mot bompenger, mens regningsbunken fra bompengeselskapene vokser hjemme hos folk flest.  

Paradegrenen fra Frp er at dette er noe kommunene selv har bedt om. Men også de mange nye og dyre riksveiene drar kraftig opp. Den som nå kjører fra Tromsø til Oslo, kan vente seg en saftig regning fra «han stat». For eksempel koster det 230 kroner å krysse den nye Hålogalandsbrua, og tilbake igjen.  Og slik fortsetter det hele veien nedover vårt langstrakte land.

Nettopp fordi Frps heltefortelling om seg selv kolliderer så dramatisk med folks hverdagserfaringer, står partiet overfor en umulig pedagogisk oppgave. Som ingen kommunikasjonsstrategier kan få dem ut av.

Frp er under angrep fra flere fronter, både fra by og land. For mens bompengene truer med å utradere Frp i byene, har de massive skattelettelsene til el-bilistene blitt et problem for partiets tillitsvalgte på bygda.

Elbilismen har bredt om seg på Frp’s vakt. At flere kjører el-biler er fornuftig, det gir mindre utslipp og bedre luftkvalitet.  Men de gavmilde skattefordelene til de 40.000 Tesla-førerne, mange av dem med høye inntekter, både føles og oppleves av mange som grunnleggende urettferdig.

Saken passer dessuten som hånd i hanske til konflikten mellom by og land. Og den skjærer som en kniv rett gjennom FrPs velgergrunnlag i Nordreisa, Ballangen og Beiarn.

Samfunnsøkonomen Christian Smedshaug skriver i Klassekampen at det allerede er gitt 25 milliarder kroner i skattelette til el-biler. De fleste har nå fått med seg at det er et formidabelt inntektstap for Staten.

Pengene kunne for eksempel vært brukt til å kutte i bompengekostnadene. Det er opp til flere som mener at det hadde vært en bedre ide enn å knuse oljefondet og tømme fremtidens pensjonskasse for de unge, for å redde Frp.

Mens Frp har sittet i regjering har det skjedd en hemningsløs subsidiering av alle i byene som har råd til elbiler. Biler som ofte er helt uaktuelle på bygda på grunn av rekkevidde.

Frp har malt seg selv lengre og lengre inn i et hjørne. Partiet vet at kravene de onsdag kveld stilte til sine samarbeidspartnere i regjeringen, ikke kan innfris uten at regjeringen sprenges innenfra. 

Men bompenger er for Frp det Jesus er for KrF. Det er partiets eksistensberettigelse som står på spill.

Derfor kan kommunevalget om tre måneder vise seg å bli en nasjonal folkeavstemning over Frps deltakelse i regjering. Og dermed også over Solberg-regjeringens liv.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse