Annonse
VALGKAMP: Frp-leder Siv Jensen på valgkampbesøk i Tromsø tirsdag. Her er finansministeren og partifellene Anni Skogman og Bjørn Gunnar Jørgensen i samtale med kjøpmann Bård Pettersen på Eide Handel. Foto: Skjalg Fjellheim/Nordlys

Frp i skvis i Tromsø

Nei til Bompenger og avhopperen Jan Blomseth har blitt en alvorlig utfordrer for Frp i Tromsø.

Frp-leder Siv Jensen var tirsdag på besøk i Tromsø, i et forsøk på å hjelpe de lokale kandidatene i valgkampen. Nasjonalt er meningsmålingene dårlige, og regjeringsslitasjen er merkbar. I Tromsø handler mye om å demme opp for det nye bompengepartiet, med Frp-avhopperen Jan Blomseth som frontfigur. I løpet av få måneder har Blomseth allerede sikret støtte fra 12 prosent av velgerne, ifølge den siste meningsmålingen her i Nordlys.

I Tromsø har Frp havnet i en skvis i konkurransen om velgerne som sier nei til byvekstavtale og bompenger.  Både Frp og Nei til Bompenger har garantert at de ikke kommer til å gi støtte til en ordfører som godkjenner en byvekstavtale, forskjellen er bare at Blomseth mangler en politikk på alle andre områder.

For alle praktiske formål kan det virke som om Frp stiller med to lister i Tromsø, en for den reelle partiorganisasjonen, og et ensaks-parti for utbryterne med Blomseth i spissen.  I motsetning til et etablert parti som Frp, som har en helhetlig politikk, har Blomseth sagt at han skal dele ut “en trykksak” før valget. Så blir det opp til velgerne å vurdere hva de foretrekker.  

Siv Jensen og Frp-ledelsen forhandler nå med de andre regjeringspartiene om hvordan bompengeandelen i Norge kan reduseres, men utfallet lar vente på seg. I Tromsø tirsdag sa finansministeren at målet er å gi velgerne et svar før de går til urnene.

Frp i Tromsø ønsker at innholdet i byvekstavtalene skal endres, eventuelt droppes. Realiteten er likevel at det er et massivt behov for investeringer i nye veier og bedre busstilbud i Tromsø, og spørsmålet er hvordan dette skal finansieres uten en byvekstavtale.

Her gjenstår det å se om Frp kan levere troverdige alternativer for Tromsø, dersom byvekstavtalene skulle bli lagt på is.

Frp svarer med å si at de vil ha tunell til Kvaløya via Håkøya, og finansiere dette som en del av en ny lokal samferdselspakke, eventuelt gjennom neste Nasjonal Transportplan.

Den lokale striden om ny Kvaløyforbindelse har alle ingrediensene for å blir en ny E 8-sak, en langvarig verkebyll som fremdeles ikke er løst. Etter 30 år med strid om valg av trase, fortsetter diskusjonen om veien skal gå på østre eller vestre side av Ramfjorden.

Frps toppkandidat Bjørn Gunnar Jørgensen sier at han har et håp om at løsningen kommer i statsbudsjettet allerede kommende høst.  Problemet er at slike løfter har tromsøværingene hørt før.

E8-saken har blitt et stort problem for Frp, som identifiseres med ørkesløs strid om et lokalt prosjekt. Faktum er at etter seks år i regjering, har partiet fremdeles ikke levert den nye innfartsveien.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse