Annonse
BOMPENGER. Frp står alene i kampen mot bompengene, skriver innsenderen. Men endringene kommer. Foto: Heiko Junge / SCANPIX .

Frp står helt alene i kampen mot bompenger

Det er kun Fremskrittspartiet som er motstander av bompenger som finansieringsmetode for veibyggingen i Norge.

Fremskrittspartiet med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i spissen, gjennomfører en reform for å redusere utgiftene til bilistene på de utallige bompengeprosjektene landet rundt. Det viser at det er en forskjell når Frp får ha en hånd på rattet i arbeidet for å skape en enklere hverdag for folk flest.

Fremskrittspartiet i regjering jobber konsekvent med ulike tiltak for å redusere bompengesatsene for folk flest. Reformen går blant annet ut på å slå sammen dagens titalls selskaper sammen til et fåtall bompengeselskaper. Kanskje så få som bare to-tre selskaper over hele landet. Formålet er å redusere innkrevings- og finansieringskostnadene som urimelig høye i forhold til hvor mye vei bilistene får tilbake. Dersom prosjektene kan gjøres billigere spares bilistene for unødvendige kostnader. Ved å slå sammen bompengeselskaper vil man få mindre lånekostnader, reduserte administrasjonskostnader, bedre innkjøpsavtaler og dermed mindre bompenger for folk flest.

Bilistenes penger skal finansiere vei 
Frp har også fått gjennomslag for en rentekompensasjonsordning for veistrekninger hvor det betales bompenger. Bilistenes penger skal gå til å betale for veien de kjører på, og ikke til å betale urimelig dyr administrasjon av bompengestasjoner. Folk flest vil altså betale for asfalt og mindre til renter og annet unødvendig avgift. Dette er et steg i riktig retning og et plaster på såret for alle vi som misliker denne formen for moderne landeveisrøveri. Om FrP ikke hadde vært en del av regjeringen ville dette ikke vært mulig å få til.

Vi må glede oss over denne reformen og ellers smøre oss med noe tålmodighet. Det vil ta noe tid å få på plass selve ordningen, men allerede nå kan man begynne å regne takster på fremtidige bompengeprosjekter som dessverre vil komme på grunn av at Frp står helt alene i kampen mot bompenger. En konsekvens av vårt arbeid vil være sparte penger for bilistene.

Det er kun Fremskrittspartiet som er motstander av bompenger som finansieringsmetode for veibyggingen i Norge. Bilistene har betalt for veiene både to og tre ganger allerede, og derfor mener FrP at å straffe folk flest med bompenger på toppen av det hele blir svært urimelig. I tillegg er bompengefinansiering svært ufornuftig og lite lønnsomt. Dessverre står FrP alene i kampen mot bompengene, og derfor er det svært viktig at man i alle fall sørger for å få effektivisert dette så mye som overhodet mulig slik at folk flest og næringslivet spares for denne ekstraskatten i så stor grad som mulig.

Det er fortsatt mange detaljer rundt reformen som gjenstår, nå får vi bare håpe at flere partier vi hjelpe oss  i dette arbeidet. Det gjenstår å se. Det er i alle fall liten tvil hos oss at denne galskapen ikke kan fortsette og at ekstraskatten bompenger må reduseres i årene fremover til det beste for folk flest.

Fremskrittspartiet med samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen i spissen gjennomfører en reform for å redusere utgiftene til bilistene på de utallige bompengeprosjektene landet rundt. Det viser at det er en forskjell når FrP får ha en hånd på rattet i arbeidet for å skape en enklere hverdag for folk flest.

Fremskrittspartiet i regjering jobber konsekvent med ulike tiltak for å redusere bompengesatsene for folk flest. Reformen går blant annet ut på å slå sammen dagens titalls selskaper sammen til et fåtall bompengeselskaper. Kanskje så få som bare to-tre selskaper over hele landet. Formålet er å redusere innkrevings- og finansieringskostnadene som urimelig høye i forhold til hvor mye vei bilistene får tilbake. Dersom prosjektene kan gjøres billigere spares bilistene for unødvendige kostnader. Ved å slå sammen bompengeselskaper vil man få mindre lånekostnader, reduserte administrasjonskostnader, bedre innkjøpsavtaler og dermed mindre bompenger for folk flest. 

Fro har også fått gjennomslag for en rentekompensasjonsordning for veistrekninger hvor det betales bompenger. Bilistenes penger skal gå til å betale for veien de kjører på og ikke til å betale urimelig dyr administrasjon av bompengestasjoner. Folk flest vil altså betale for asfalt og mindre til renter og annet unødvendig avgift. Dette er et steg i riktig retning og et plaster på såret for alle vi som misliker denne formen for moderne landeveisrøveri. Om FrP ikke hadde vært en del av regjeringen ville dette ikke vært mulig å få til.

Vi må glede oss over denne reformen og ellers smøre oss med noe tålmodighet. Det vil ta noe tid å få på plass selve ordningen, men allerede nå kan man begynne å regne takster på fremtidige bompengeprosjekter som dessverre vil komme på grunn av at FrP står helt alene i kampen mot bompenger. En konsekvens av vårt arbeid vil være sparte penger for bilistene.

Alene i kampen
Det er kun Fremskrittspartiet som er motstander av bompenger som finansieringsmetode for veibyggingen i Norge. Bilistene har betalt for veiene både to og tre ganger allerede, og derfor mener FrP at å straffe folk flest med bompenger på toppen av det hele blir svært urimelig. I tillegg er bompengefinansiering svært ufornuftig og lite lønnsomt. Dessverre står FrP alene i kampen mot bompengene, og derfor er det svært viktig at man i alle fall sørger for å få effektivisert dette så mye som overhodet mulig slik at folk flest og næringslivet spares for denne ekstraskatten i så stor grad som mulig.

Det er fortsatt mange detaljer rundt reformen som gjenstår, nå får vi bare håpe at flere partier vi hjelpe oss  i dette arbeidet. Det gjenstår å se. Det er i alle fall liten tvil hos oss at denne galskapen ikke kan fortsette og at ekstraskatten bompenger må reduseres i årene fremover til det beste for folk flest.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse