Ketil Solvik-Olsen (Frp) slapp på en pressekonferanse i Ramfjord nyheten om E8. Foto: Magnus Aamo Holte

FrPs bomveitur i Ramfjord

Det ville vært den komplette skandale om ny E8 ikke hadde vært med i første fase av NTP-en.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen(Frp) bagatelliserte dette i NRKs eksklusive intervju under presentasjonen i Ramfjord 28.februar, ved å si at «det er en liten andel bompenger».

Mens vi ser bilder av jublende lokale representanter fra H, Frp, V og Krf sammen med stortingsrepresentant Kent Gudmundsen(H) og samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen(Frp) på det private arrangementet i Ramfjord der lekkasjen fra NTP ble presentert, skal vi ikke glemme at det ville vært den komplette skandale om ny E8 ikke hadde vært med i første fase av NTP-en.

Men mest alvorlig er det å se hvor langt «bilistpartiet» Frp og deres samarbeidpartnere Høyre og Venstre var villige til å gå i et politisk spill, med stor risiko for mange menneskers liv og helse, og der de nå står fullstendig avkledd tilbake.

Så får vi likevel håpe at ny E8 i Ramfjord på østsida nå faktisk blir realisert. Men jubelen både på lederplass i Nordlys, i andre media og blant mange politikere, kan fort stilne. Det kan for eksempel komme innsigelser til reguleringsplanen, og de nye kostnadsberegningene kan bli atskillig høyere enn de 2,2 mrd kr som nå er lagt til grunn.

For 5 år siden stanset Hilmarsen-byrådet, med Frps byråder Britt-Hege Alvarstein og Kristoffer Kanestrøm som hoveddrivkrefter, kommunestyrets sluttbehandling av den ferdig utarbeidede reguleringsplanen for ny E8-trasé på vestsida av Ramfjord. Begrunnelsen for at den nye vegen i stedet skulle være på østsida av fjorden var at der ville den bli bompengefri. Nå har resultatet kommet, og det ble som vi har hevda hele tida, den skal delfinansieres med bompenger.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bagatelliserte dette i NRKs eksklusive intervju under presentasjonen i Ramfjord 28.februar, ved å si at «det er en liten andel bompenger». Men hva er realiteten? Regjeringa setter av 1,45 milliarder kroner i nasjonal transportplan (NTP) til E8. Dette er basert på Statens Vegvesens kostnadsoverslag fra 2014 for en samlet kostnad på 2,2 milliarder kroner. Men reguleringsplanen er ennå ikke ferdig, og nytt kostnadsoverslag skal lages. Dette skal kvalitetssikres, og det er ikke usannsynlig at samlet kostnad nå vil nærme seg 2,5-3 milliarder kroner. Da vil bompengeandelen, som ble presentert å bli 750 millioner kroner, raskt vokse til 1-1,5 mrd kr, ca 50 prosent av samlet kostnad. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse