FRYKT: I Finnmark frykter 63,8 prosent av befolkningen at akutt hjelp fra luftambulansetjenesten kan utebli på grunn av situasjonen etter operatørbyttet. Foto: Eskil Mehren

Frykter å ikke få livsviktig hjelp

Dette var en tjeneste som hadde skyhøy tillit i den nordnorske befolkningen tidligere. Nå er tilliten til luftambulansetjenesten sterkt svekket.

Er det sånn at Widerøe er en del av tiltaksplanen til LAT? I så fall, vet selskapet om det?

Tilliten til luftambulansetjenesten er sterkt svekket. En spørreundersøkelse Nordlys har fått gjennomført viser at nesten halvparten av innbyggerne i Nord-Norge frykter at de ikke vil få den nødvendige hjelpen av luftambulansetjenesten, dersom ulykke eller sykdom skulle inntreffe.

Nå sier 47,6 prosent at de er redd for at situasjonen etter operatørbyttet kan føre til at hjelpen kommer for seint. 32,9 prosent stoler fortsatt på luftambulansetjenesten. Det som er verdt å merke seg er at dette er en tjeneste som hadde skyhøy tillit i den nordnorske befolkningen tidligere.

Frykten er størst i Finnmark. Her er hele 63,8 prosent redd for at hjelpen kan utebli. Finnmark er et fylke med enorme avstander, det er langt mellom sykehusene, og en tilstrekkelig luftambulansetjeneste er i mange tilfeller forskjellen på liv eller død.

Så når kortbanenettet i nord står udekket, fordi ambulanseflyene som kan lande her ikke har vært operative, betyr det trøbbel, spesielt i Finnmark. Men det var altså situasjonen ved flere anledninger tidligere denne måneden. Det er med andre ord en grunn til at folk er uroet.

Men i Luftambulansetjenesten HF (LAT) later det til å være en utbredt oppfatning at det ikke er situasjonen, men andre utenforstående som skaper unødig uro rundt tjenesten. I sitt tilsvar på kritikken fra Mads Gilbert, svarer direktør i LAT, Øyvind Juell, at «tiltaksplanen som er utarbeidet virker. Alle pasienter som har hatt behov for luftambulanse, har fått det.» Han mener Gilbert bidrar til unødig uro.

Nordlys kunne for snart to uker siden fortelle om en eldre mann fra Finnmark, stygt forslått og med flere brudd i hodet etter en dramatisk fallulykke, som måtte ta rutefly fra Hammerfest for å komme seg til UNN for å bli operert. Dårlig til beins etter fallet, sterkt omtåket av medisiner og med store smerter, ble han plassert på et Widerøe-fly til Tromsø.

LAT svarte at det er behandlende lege som rekvirerer pasienttransport, og Finnmarkssykehuset svarte at transporten var medisinskfaglig vurdert som forsvarlig.

Det var luftambulansefly tilgjengelig, men helsepersonell i landsdelen er av LAT bedt om å begrense bruken av ambulanseflyene i overgangsperioden etter operatørskiftet.

Men for innbyggerne i Nord-Norge blir dette et spørsmål om troverdighet. Det hører til sjeldenhetene å møte på så skadede mennesker på et rutefly. Er det sånn at Widerøe er en del av tiltaksplanen til LAT? I så fall, vet selskapet om det?

Det er nå gått mer enn tre uker siden operatørskiftet. Men unntakstilstanden fortsetter. Nå er Forsvarets bistand forlenget til 2. august. Men den nye operatøren Babcock sier det kan ta ytterligere uker før situasjonen er normal.

Da skal man ikke undre seg over at folk er redde og bekymret, og kommer til å være det til situasjonen er normalisert. Når den tid måtte komme.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse