Svenskene bygger mer jernbane i Norrland, mens ønsket om forlengelse av Nord-Norgebanen avspises med en rapport som mange kaller et makkverk. Blant annet inneholder den to håpløse forslag til trasé inn mot Tromsø (kartet). Likevel ser det ut til at nettopp denne rapporten har ført til massiv støtte og ny giv for jernbane Fauske-Tromsø. Foto: SJ

Fullstendig på villspor

Rapporten har ikke lagt planen død. Den har i stedet gitt Nord-Norgebanen ny giv! Og denne gangen kommer ikke nordlendingene til å gi seg.

Er dette gjort for å være sikker på at banen skal møte motbør fra så mange hold som mulig?

Kilometerprisen er mer enn det dobbelte av det svenskene trenger for å bygge jernbane. Og traséene er enkelte steder så usannsynlige at noen i Jernbanedirektoratet (JD) må ha gått seg fullstendig vill i geografien. Det er ikke merkelig at mange kaller den nye rapporten om Nord-Norgebanen for et makkverk.

Endestasjonen Tromsø er et godt eksempel. Her er utrederne til JD fullstendig på villspor.

De som hadde trodd at jernbanen skulle gå innom Nordkjosbotn, som er et naturlig trafikknutepunkt mellom nord og sør, og mellom E6 og E8, må tro om igjen. Innfarten til Tromsø har to forslag til traséer, og begge går over Malangshalvøya. I den ene er det tegnet inn en undersjøisk tunnel, fra Malangen til Sør-Tromsøya. Den er 24,8 kilometer lang. Prislapp: Nær 15 milliarder!

Derfra skal toget suse videre i ny tunnel, gjennom øya, og komme ut et eller annet sted nord for Langnes. Her stopper skissen.

I det andre alternativet har JD lekt seg med bruer, mange bruer, som skal bære togene en hel runde via Ryøya, Kvaløya og Håkøya, før de tøffer inn på Langnes.

Det blir fint, det, midt i byens fineste natur, med rikt dyreliv og mange hekkeplasser for fugl.

Er dette gjort for å være sikker på at banen skal møte motbør fra så mange hold som mulig?

Dette er ikke bare dyrt. Det er også totalt useriøst! Og det er ikke konspiratorisk å spørre seg om det er et ønske at planen om Nord-Norgebanen skal bli lagt i en skuff – igjen!

Hvor er det blitt av de lokale tilrådingene i denne rapporten?

-Tromsø kommunes jernbaneutvalg har vært i fire dialogkonferanser med Jernbanedirektoratet, og kommet med en rekke innspill. De fleste av dem er det ikke tatt hensyn til, sier lederen av jernbaneutvalget, Terje Traavik til Nordlys.

Et av disse innspillene er trasé via Nordkjosbotn. Det er altså utelatt, til fordel for fabelfantasier om masse bruer og undersjøiske tunneler som er nødt til å få prislappen opp og tommelen ned.

Hvor er det blitt av lokal infrastruktur i rapporten? Tromsø kommune har investert 300 millioner i ny industrihavn på Tønsnes. Normalt sett skulle jernbanen ha endt opp der, og ikke på trange Tromsøya. Igjen: hvorfor er ikke lokale innspill tatt med?

For å gjenta budskapet: Nord-Norgebanens største last vil være gods. Beregninger viser at sjømatproduksjonen her i landet kan være femdoblet i løpet av 30 år. Maten skal ut på markedene, det meste er ferskvare så det må skje raskt.

I dag har trailere av ymse kvalitet utkonkurrert annen fisketransport. Det har vi virkelig fått erfare. På Europaveiene dundrer vogntog som aldri kan ha vært innom noen EU-kontroll (de er ikke like nøye på slikt i Romania f.eks.), sjåførene har elendige arbeidsbetingelser, og E6 kombinert med glatt føre vinterstid er ensbetydende med trafikkork og farlige situasjoner. I noen tilfeller også tragiske ulykker hvor mennesker har blitt drept eller kvestet for livet.

Tungtransporten på veiene kan ikke femdobles. Av klima og miljøhensyn er vi nødt til å finne andre alternativer. Om vi elektrifiserer hele bilparken, så vil ikke støvplagene bli borte.

Når statsminister Erna Solberg tegner framtidsbilder av sammenvevde, førerløse vogntog som kan gå hele døgnet, er det egnet til å gi folk frysninger og mareritt. Hvem ønsker en slik utvikling? Hvem ønsker å møte slike monstre på veien?

Jernbane, ikke økt bilbruk, er svaret på framtidens utfordringer. Derfor står kravet om videreføring av Nord-Norgebanen nå sterkere enn på mange år her nord. Rapporten fra Jernbaneverket bare forsterker kravet. Dersom noen hadde trodd den skulle hatt motsatt effekt, har de forregnet seg.

Den har i stedet gitt Nord-Norgebanen ny giv! Og denne gangen kommer ikke nordlendingene til å gi seg.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse