Annonse
JAMES BOND: Fyrsten er en slags PR-bransjens svar på James Bond, skriver spaltisten.

Fyrsten er PR-bransjens svar på James Bond

I all hovedsak handler faget om å få oppfatninger til å harmonere med hva man faktisk er

Har det blitt mulig å kjøpe seg innflytelse? Mitt svar på det er nei.

I den snedige romanen «Fyrsten» skriver Hallgeir Langeland om Christian von der Hall, en PR-rådgiver  som opererer i de innerste politiske sirkler og bruker sitt nettverk til å påvirke beslutninger i favør av sine oppdragsgivere. Han tjener gode penger og har draget på damene, men metodene er svært tvilsomme.  Han er en slags PR-bransjens svar på James Bond. Kommunikasjonsbransjen er mangfoldig. Det er sikkert noen i kommunikasjonsbransjen som har Fyrsten som forbilde, men for de fleste er dette en totalt fremmed.

De som i dag utdanner seg innen kommunikasjonsfaget lærer fort at det ikke handler om hvordan du får ting til å se bedre ut enn de er. I all hovedsak handler faget om å få oppfatninger til å harmonere med hva man faktisk er. En viktig oppgave for kommunikasjonsmedarbeidere er derfor å få ledere til å forstå hvordan det de gjør oppfattes av andre. Det skaper muligheter for forbedringer internt, som igjen kan bidra til et hyggeligere bilde utad. De som tar snarveien og trikser med virkeligheten, risikerer å bli tatt med buksa nede. Svært få seriøse aktører ønsker det. Derfor lytter de til folk som forstår hvordan disse tingene henger sammen og kan håndteres. 

Dette daglige kommunikasjonsarbeidet ivaretas i stadig større grad av egne ansatte. Kommunikasjonsforeningen har over 4000 medlemmer. De aller fleste er ansatt i kommuner, bedrifter og organisasjoner, og jobber med internkommunikasjon, oppdatering av hjemmesider og håndtering av mediehenvendelser.

Mens det vanlige kommunikasjonsarbeidet er gjennomlyst og dissekert i  årevis, har en ny disiplin  vokst fram: Myndighetskontakt. Har det blitt mulig å kjøpe seg innflytelse? Mitt svar på det er nei. Vårt politiske system er robust nok til å håndtere ulike former for påvirkning, både formelt og uformelt.

Problemet oppstår når enkelte rådgivere likevel overselger sin kompetanse og holder liv i mytene om at de, som Fyrsten, selv er aktører i det politiske landskapet.  

I min bransje lever vi av å forklare at folks oppfatning er viktig, og at kursen må endres når oppfatningene ikke stemmer med virkeligheten. Myten om konsulenter som mot betaling benytter sine nettverk for å vri politiske beslutninger i sine kunders favør, har ikke oppstått av seg selv. Den har oppstått fordi noen mener det er mulig å tjene penger på den, eller fordi noen forføres av tanken på å være som Christian von der Hall. Men myten er ikke sann, og jeg tror en samlet bransje vil tjene på at den avlives først som sist.   

For ordens skyld: Jeg har verken hatt oppdrag for forlag eller forfatter nevnt her.
 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse