Annonse

”Gi oss hurtigruta tilbake”

Vi er mange som ønsker oss Hurtigruta tilbake, - men i hvilken tilstand? Og vil den være ”sjødyktig” i fremtiden også? Alle norske medier og en del utenlandske er og har vært opptatt med utbruddet av Covid-19-smitte på ekspedisjonsskipet ”Roald Amundsen” nå nylig. Sansynligvis bragt hit med det fillipinske mannskapet. (Viser til iTromsø og Nordlys av 08.08. 2020, samt mye, mye mer.) Merkevaren ”Hurtigruten” blir her satt i et dårlig lys, for å si det mildt. Men det skilles etter min mening for lite mellom de tre ekspedisjonsskipene som driver med cruice-virksomhet i Arktis og Antarktis, og vår ”Hurtigruta” som stort sett bare trafikkerer norskekysten. De tre ekspedisjonsskipene ”Spitsbergen”, ”Fritjof Nansen” og ”Roald Amundsen” er så vidt jeg vet NIS-registrert. (Norsk Internasjonat Skipsregister) Disse skipene har stort sett utenlandsk mannskap til ”utenlandsk” hyre/lønn, men vi ”låner” dem vårt norske flagg som de også vet å utnytte ”til det fulle”.

Disse tre skipene er en del av det jeg vil kalle ”internasjonal bussiness” og her gjelder andre regler. Når man innenfor ”internasjonal bussiness” blir utfordret eller truet av andre aktører eller staters myndigheter, går konsernet i ”krigsmodus”. Man innrømmer det motparten ugjendrivelig kan bevise, men heller ikke mer. Om ”enda mer” kan bevises, ja så innrømmer men det, men heller ikke mer. I så måte har ”Hurtigrutens” norske talsmenn og kvinner til nå gjort alt riktig. Man har innrømmet det som norske helsemyndigheter og medier kan bevise, men heller ikke mer. I vårt trygge og gode skandinaviske sosialdemokrati kaller vi dette for å bli ”drevet fra skanse til skanse”, og vi kaller det uetisk. Men innenfor ”internasjonal bussiness”, - ”i Jungelen der ute”, - der handler det ikke om etikk. Der handler det om å tjene penger til investorene!

Og er vi nå egentlig så opptatt av etikk her på berget? Innenfor mote-og klesbransjen har vi sett TV-reportasjer fra Bangladesh og andre lavkostland, der ”sydama” på det nærmeste er lenka til symaskinen. Spiser lunch mens hun skifter tråd og ser over maskinen, - og pisser i et bekken nær ved. Lønna orker vi ikke en gang å snakke om. Forholdene blir, - i vårt trygge skandinaviske sosialdemokrati, - på det sterkeste fordømt. Verbalt, vel å merke! For vi kjøper gjerne blusen hun sydde, - for den var så fin!

Vil noen innenfor Hurtigruten Cruices ledelse noen gang bli dømt for brudd på norsk smittevernslovgivning? Det tviler jeg på! Hurtigruten Cruice vil bli ilagt en bot og enkelte ledere vil her bli sterkt kritisert for sine handlinger. Så betaler Hurtigruten Cruice boten, - omplasserer noen mellomledere, - og etterpå så er det ”bussiness as usuale”. Men jeg håper inderlig at denne saken også vil sette søkelys på NIS-registrering av norske skip. Som dere skjønner, så er jeg en liten ”nasjonalist” når det gjelder bruken av flagget vårt. Hva var det egentlig norske politikere en gang på 1980-tallet skrev under på? Er vi for all fremtid dømt til å måtte ”låne ut” flagget vårt til denne ”suppe-jengen”? Kan de ikke bruke ”bekvemmelighets-flagg” fra Liberia, Panama, Vanuatu, Burkina Faso, m.fl., som alle andre i internasjonal skipsfart?? Og hva tjener egentlig den norske stat i kroner og ører på dette NIS-registeret? Er det noe i nærheten av Oljefondet, - eller er det bare småpenger?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse