Annonse
Selv om det gjøres utrolig mye bra, kommer vi ikke utenom at potensialet for at turistene skal reise fra Nord-Norge mer fornøyd enn da de kom, er stort. Alle må bidra til å formidle historien om råvarene og kommunisere hvem som står bak maten. Det trenger ikke være så fancy, men det må være troverdig og ekte, skriver artikkelforfatterne.

Global turist - lokal mat

Nord-Norge opplever en eventyrlig vekst i reiselivet. Men klarer lokalmaten å følge med, og tilby den kvaliteten og helheten i opplevelsene som turistene forventer?

Det trenger ikke være så fancy, men det må være troverdig og ekte.

Vi står foran en ny nordlyssesong, og snart fylles bussene med spente turister i varmedresser og kamera om halsen. Nordlyset er uforutsigbart, men når det kommer fram gir det turistene en helt unik opplevelse. Det er kvalitet i tilbudet, men holder vi kvaliteten gjennom hele leddet? Hvordan kan mat bidra til at reiselivsopplevelsene blir enda bedre? Turistene får servert kjeks og varm saft til å varme seg på, men kanskje de heller kunne fått smake på spekepølse fra Nord-Troms eller geitost fra Balsfjord? Vi ønsker å løfte fram lokalmaten i Nord-Norge i forbindelse med reiselivet, og ta innover oss at mat er en viktig del av totalopplevelsen til turisten. Reiselivet vokser i eksplosiv fart, og vi må utnytte mulighetene det gir for våre mat- og drikkeprodusenter. Vi vil ha fokus på ekte smaker fra det lokale området.

Det betyr at mattilbyderne må være på ballen. Selv om det gjøres utrolig mye bra, kommer vi ikke utenom at potensialet for at turistene skal reise fra Nord-Norge mer fornøyd enn da de kom, er stort. Alle må bidra til å formidle historien om råvarene og kommunisere hvem som står bak maten. Det trenger ikke være så fancy, men det må være troverdig og ekte. Thon Hotel Lofoten er et eksempel på et serveringssted der lokale produkter dominerer frokostbordet. De merker maten med små skilt, som forteller hva det er og hvor de kommer fra. Et enkelt og effektivt grep.

Vi har gode forutsetninger til å lykkes, men det som må til er mer samarbeid, kunnskap, nysgjerrighet og flere arenaer for at reiselivet og næringslivet skal kunne møtes. I fjor arrangerte vi et frokostseminar om mat og reiseliv, og i januar var vi med å arrangere Arctic Culinary Tourism.

8. november samler vi aktører i hele verdikjeden fra produsenter av lokalmat og - drikke til serveringssteder, til et seminar i Lyngen. Lokasjonen er Aurora Spirit, en drikkeprodusent som i ferd med å lykkes med kombinasjonen lokalprodusert drikke og flotte reiselivsopplevelser.

Mange småskala mat- og drikkeprodusenter påpeker at distribusjon kan være et problem. Det kan være vanskelig og dyrt å frakte produktene fra gården til serveringsstedene. Men her vil vi utfordre kafeene, restaurantene og veikroene: Hvordan kan vi tenke nytt, få det til og ikke slå oss til ro med nødvendigvis vante løsninger.

Mathallen i Tromsø bruker bevisst lokale råvarer, og sjefskokk Gunnar Jensen henter mange av produktene fra Lyngen. Rabarbraen finner han på gården til foreldrene sine, og lammekjøttet fra Lyngen Lam. I Lyngen er det mange små produsenter og hans drøm er en paraplyordning som Rørosmat eller Hitramat, der mange små kan selge maten sin under. For det er som med nordlyset: Det vi tar for gitt er det mange som kommer hit og ønsker å betale for. Lyngen Reker er et annet eksempel på en lokalmatprodusent som lykkes med kvalitet og rykte. Sørpå går det gjetord om rekene. De er like gode, hver eneste gang.

Strategigruppen Mat fra Troms består av Fylkesmannen i Troms, Troms fylkeskommune, Innovasjon Norge, Norges Råfisklag, Norges sjømatråd og NIBIO. Vi har definert en retning for utviklingen av lokal mat de nærmeste årene, og ønsker å utfordre aktører: Hva må til for å løfte lokalmaten for å sikre den helhetlige reiselivsopplevelsen? Fokuset på mat er der, men det må opp og fram, og ikke minst inn på alle serveringsstedene.

Derfor inviterer vi mat- og drikkeprodusenter, reiselivet og andre interesserte til en flott dag ute på Aurora Spirit. Vi får selskap av spennende innledere, som Nina Sundquist i Matmerk Norge, Ellen Kachel fra Nordnorsk Reiseliv, Karin Olsen fra Lyngen Reker, Erik Tharaldsen fra Thon Hotel Lofoten, kokk Elise Lorentsen fra Umami i Harstad, og mange flere.

Matstrategigruppen Troms består av:

  • Mariann Sandnes, Innovasjon Norge
  • Åse Vøllestad, NIBIO
  • Marit Gåre, Fylkesmannen i Troms
  • Vigdis A. Nilsen, Troms fylkeskommune
  • Lise Mangseth, Norges Råfisklag
  • Sara Møllebakken, Norges sjømatråd

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse