Foto: Colourbox

Globale giganter er i ferd med å radere ut lokal handel - fordi folk ønsker eget hjem som privat kjøpesenter

Når du handler nye klær bruker du en perfekt dummy av deg selv. Du blir med andre ord din egen modell. Inn på det digitale prøverommet og ut på catwalken til du finner det perfekte antrekket.

I følge Statistisk sentralbyrå har årsveksten for netthandel i Norge ligget på mellom 13-16 prosent de siste årene – flere ganger høyere enn for handelsstanden for øvrig. Mye tyder på at utviklingen kommer til å fortsette. Det vil gå raskt, og det vil få store konsekvenser for handelen slik vi kjenner den i dag. Forbrukeren, altså du og jeg, er uansett de som kommer til å gå seirende ut.

Hvorfor?

Amazons visjon sier det meste om hva vi har i vente her hjemme; «to be earth’s most customer centric company, where customers can find anything they might want to buy online».

Vil Amazon lykkes med sin fremmarsj globalt? Vel, de er verdens største selskap målt i markedsverdi. Allerede har de en markedsandel på 50% av det som selges online i USA. Det utgjør om lag 6% av all retail handel i USA. Og selskapet vokser på alle fronter og i alle verdensdeler.

Men Amazon er ikke alene om å ha skyhøye ambisjoner og tilsynelatende ubegrensede ressurser i ryggen.

Selg varene dine på Amazon eller møt hammeren

Fra scenen på verdens største teknologikonferanse, South By South West (kjent som SXSW) i Austin, Texas, presenterte Tony Bacos (Teknologidirektør i Amazon fashion) nylig hvordan de gjennom videreutviklingen av Alexa, Echo Look og Virtual try-on er i ferd med å endre måten verden handler klær på. Din personlige digitale stylist (en app) vil sørge for at du til enhver tid er ditt beste jeg. Når du handler nye klær bruker du en perfekt dummy av deg selv. Du blir med andre ord din egen modell. Inn på det digitale prøverommet og ut på catwalken til du finner det perfekte antrekket. Alt fullrigget med kunstig intelligens som bidrar til maksimal personifisering basert på den du er og det fineste som er tilgjengelig fra verdens klesprodusenter. «Alle» vil nemlig selge sine merker på Amazon i redsel for å møte sitt eget Kodak-moment. Eller «what just happened moment», som mange kaller det i Amerika. Derfor blir vareutvalget uendelig. Kundene tilbys de mest konkurransedyktige prisene. Alle modeller fra de fleste merker. Selvsagt i alle størrelser. Og der er ingen kø, det er åpent 24/7, og gratis og kjapp hjemlevering verden over. Og selvsagt er det superenkle returordninger. Dette er fordeler det vil være vanskelig å motstå for de fleste. Trolig så verdsatt at flere hundre millioner mennesker finner det helt ok å dele bildene sine med appen. Powered by Amazon.

«Kodak moment»

Hva skjedde med Kodak? En gang en av verdens sterkeste merkevarer. Global og superlønnsom. Selskapet hadde i sin tid 90 prosent av verdensmarkedet for film, fotokjemikalier og noen kameratyper. De hadde selv utviklet digitalkameraet, uten å ta det i bruk. Frykten for å kannibalisere egen virksomhet, følt storhet og arroganse er nevnt som begrunnelser. De tenkte på fremtiden, men uten å tenke fremover. Da digitalkameraene skyllet innover markedet var det for sent. Nyvinningen ble deres bane. Kodaks skjebne er siden omtalt som «the Kodak moment».

«Fygitalt» i vinden

Kombinasjon av digital og fysisk forretningsmodell vokser også frem som en tydelig kategori. Fordi noen beslutninger er mer krevende, koster mer, eller innebærer en større risiko for kunden, er det fysiske fortsatt viktig.

En av aktørene som går foran i dette er Ikea. I et intervju med Dagens Næringsliv før jul uttalte Ikeas Norgessjef, Clare Rodgers, at de planlegger å endre det aller meste de neste tre årene. Kundene skal bli møtt med et helt nytt tilbud; nye kjøkkenplanleggere, personlige konsulenttimer, nye designtjenester, nye betalingsmetoder og nye utleverings- og returtjenester. De tror også på at de skal spille en rolle innen utvikling av såkalte «smarte hjem».

Kinesiskeide (ja, du leste rett) Volvo gjør det på sin måte, og åpner med avleggeren Polestar egen butikk i Oslo sentrum til sommeren. Med Polestar, antatt en fullrigget kinesisk digital kjøremaskin, hevder Volvo selv at deres konsept skal redefinere hvordan kundene forholder seg til sitt bilmerke. Alt skal kunne gjøres på nett, men om ønskelig, kan kunden møte eksperter, se bilen fysisk og prøvekjøre bilen i «et avantgardistisk miljø som er designet for å fjerne presset i kjøpsprosessen», som det så fint heter i pressemeldingen! Det ventes at visningslokalet kun vil inneholde én visningsbil. Resten skal skreddersys etter kundens ønsker.

Også i bankverden er fygital til å kjenne igjen; det aller meste løser kunden selv ved hjelp av mobil- og nettbank. Men når viktige avgjørelser som kjøp av bolig, arv, samboerkontrakter og pensjonsplanlegging er tema ønsker de ofte å møte en person ansikt til ansikt. Derfor er det fortsatt liv laga for lokalbanken.

Gratis parkering og twist i kassa er ikke nok

Etablerte selskaper synes å slite med å holde tritt med utviklingen. Hvorfor er det slik? En viktig del av forklaringen er kanskje at de forsøker å løse morgendagens problemer med gårsdagens løsninger. Kanskje er det også den tradisjonelle varehandelens hovedproblem? Twisten ved kassen duger ikke lengre.

At Charles Darwin feilaktig er blitt tilkjent et av verdens mest kjente sitater om behovet for endring, gjør ikke sitatet mindre relevant; “ It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change ” (opprinnelse; Leon Megginson, 1860-tallet).

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse