Både Statens vegvesen og Tolletaten får nå utvidet adgang til å sette hjullås på tilbakeholdte kjøretøy. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen

Godt lovforslag

Bakgrunnen for lovendringen er først og fremst at man vil «cowboy-mentaliteten» til en de useriøse transportselskapene til livs.

Vogntog og trailere som blir tatt for ulovligheter i forbindelse med kjøring i Norge, skal kunne holdes igjen fysisk inntil bøter og gebyrer er gjort opp. Det framgår av et lovforslag Samferdselsdepartementet har sendt ut på høring. Det skal også bli enklere å avskilte og holde tilbake kjøretøy og hengere. Både Statens vegvesen og Tolletaten får utvidet adgang til å sette hjullås på tilbakeholdte kjøretøy.

Bakgrunnen for lovendringen er først og fremst at man vil «cowboy-mentaliteten» til en de useriøse transportselskapene til livs. Denne ukulturen er en trussel mot trafikksikkerheten på veiene. Men norske myndigheter har også sett seg lei på bøter og gebyrer som aldri blir betalt. Det er vanskelig å drive inn penger fra utenlandske transportører. Oppgjørsgraden varierer fra 82 prosent i Norden, til bare 52 prosent i Øst-Europa.

Den største endringen ved dette lovforslaget er at eierne av transportbedriftene blir bøtelagt ved ulovligheter, ikke bare sjåførene. Det skal merkes i regnskapene til transportbedriftene når det kjøres ureglementert her i landet.

Det er ikke uvanlig at bøtelagte sjåfører stikker av fra landet, eller at transportøren henter hengeren med ny trekkvogn, og dermed begrenser tapet sitt, når sjåføren får bot. Om sjåføren skal holdes igjen, har det til nå vært nødvendig å tilkalle politiet som ofte ikke har kapasitet til å prioritere slike oppgaver.

Dersom bøtene ikke er gjort opp innen tre måneder, åpner lovforslaget for tvangssalg av kjøretøyene.

Det er i dag alt for enkelt å gi blaffen i å betale bøter og gebyrer for utenlandske selskap som bryter norsk lov. At bakmennene slipper unna uten konsekvenser, gjør at bøtene ikke har hatt preventiv effekt. Dette har også ført til uheldig konkurransevridning som har favorisert useriøse aktører i bransjen.

Det er derfor all grunn til å hilse lovforslaget velkommen. Farlige vogntog på norske vinterveier er blitt et alvorlig problem, med flere ulykker der andre trafikanter har blitt drept eller fått livsvarige skader. Alle tiltak som kan trygge ferdselen på veiene våre, må iverksettes.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse