Annonse
At det er opp til flere aktører her som snakker for sin syke mor, er vel noe det voldsomme engasjementet mot WizzAir viser, skriver Inge J. Winther. (Foto: DPA/NTB)

Gråtekoner og billige flybilletter

Den tidligere flykapteinen i Widerøe, Ola Gjæver, startet også å fly innenlands, i konkurranse med Widerøe, men fikk raskt erfare at man kødder ikke med monopol og gåsa som legger gullegg.

Fra 5. november i år starter et nytt selskap å fly innenlands her i Norge, nemlig ungarske WizzAir. Selskapet er kjent for å ha svært billige billetter, noe som har falt flybransjen og fagbevegelsen her hjemme på berget tungt for brystet.

Enkelte i fagbevegelsen uttaler at inntektene fra billettene de selger i dag, er ikke nok til mer enn å dekke skatter og avgifter, det betyr at WizzAir selger billetter til kr 0,- kun for å skvise ut en eller flere konkurrenter. Ja mulig det, men for oss som fortsatt ikke er dement, har vi friskt i minne Widerøe vs FlyViking. Den tidligere flykapteinen i Widerøe, Ola Gjæver, startet også å fly innenlands, i konkurranse med Widerøe, men fikk raskt erfare at man kødder ikke med monopol og gåsa som legger gullegg. Widerøe ville ha markedet for seg selv, og dumpet dermed prisene til WizzAir nivå. FlyViking hadde ikke de samme finansielle musklene, og måtte til slutt dessverre melde oppbud. Etter at FlyViking hadde trukket seg fra markedet, skvatt billettprisene til Widerøe opp til samme nivå som pre FlyViking, og til en pris du får en bra bruktbil for. Det mest betenkelige og stygge med denne saken, er at Widerøe hadde, og har statsstøtte, som i sluttenden betydde at FlyViking ble borte fra markedet med statlig hjelp. Hørte vi noe fra rikspolitikere, Widerøeansatte, eller fagforeningsledere da? Nei, ikke det undertegnede så langt har observert.
 
Dersom WizzAir skal operere med base i Norge, må de følge den norske modellen hvor fagforeningene spiller en viktig rolle for å trygge den ansattes rettigheter og arbeidsvilkår. At det klinger umusikalsk når WizzAir nekter sine ansatte retten til fagorganisering, kan vi vel alle være enige om. Men når man sjekker litt rundt dette, så starter WizzAir hverken selskap i Norge eller oppretter base i Norge. De bruker utenlandsk registrerte fly og utenlandsk flybesetning tilknyttet sin utenlandske operatørlisens. Handling på bakken kjøper de av eksterne firmaer. I dag kjøper de denne tjenesten på Gardermoen av SAS. De er derfor ikke bundet av den norske arbeidsmiljøloven, ei heller loven om retten til fagorganisering. Dette er fullt legalt, og de starter med flygninger i Norge i første omgang på de mest trafikkerte og lønnsomme rutene. Tillatelsen er allerede gitt av norske myndigheter.

Nå gråter Norwegian krokodilletårer, og beklager seg til pressen og myndighetene over WizzAir's etablering og prisdumping. Norwegian sa til pressen at de ville minne nordmenn om selskapets betydning for norske reisende, og at Norwegian er et selskap med ruter fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør, og at WizzAir er et selskap som ikke tar noe som helst ansvar for det samlede rutetilbudet i Norge, men kun plukker godbitene. Det Norwegian unnlater å si offentlig, er at de fulgte akkurat samme strategi da de etablerte seg, dvs. dumpet prisene for å slå seg inn på markedet, og skummet fløten av de mest trafikkerte rutene til SAS. Da var det ikke mye snakk om å ta noe samfunnsansvar for flytilbudet i Norge!

Administrerende direktør i WizzAir, József Váradi, sier til pressen i den forbindelse, at rutetilbudet innenlands i Norge vil utvides, og startprisen på billettene vil være kr.: 199,- Det ønsker i allefall vi i Nord-Norge velkommen.

Hylekoret her hjemme mot WizzAir har allerede startet, i pressen, på TV og i sosiale medier, før et eneste fly har vært på vingene innenlands. Det er alt fra flygere og annen besetning i både Norwegian, Widerøe og SAS, forbundsledere i ulike forbund, ja til og med Statsminister Erna Solberg uttaler at hun støtter boikott av selskapet! Det skurrer i allefall i mine ører og låter hult, all den tid det er hennes egen regjering som har gitt WizzAir tillatelse å fly innenlands i Norge.

Uten å bli beskyldt for gå seg vill i konspirasjonsteorier, gjør man seg jo visse tanker. At det er opp til flere aktører her som snakker for sin syke mor, og har slitt ut flere par sko i Stortingets ganger allerede, mens de har bedrevet lobbyvirksomhet, er vel noe det voldsomme engasjementet fra bl.a politisk hold mot WizzAir viser. Vi ser akkurat samme mønster som da matvarekjeden Lidl etablerte seg i Norge, boikott og leverandørnekt, etter en omfattende lobbyvirksomhet, som i sin tur resulterte i at Lidl trakk seg ut av markedet, og vi sitter igjen med tre matvaregiganter som bestemmer hva vi skal spise.

Prisen for årets dummeste forslag må gå til Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Sverre Myrli. Han vil at det skal innføres minstepriser på flyreiser innad i Norge, og til og fra Norge. Han får følge og hurrarop fra forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, som mener at det er tre bærekraftutfordringer som tilsier at minstepris er et alternativ:

  • Underbygge finansiell bærekraft. Næringen må kunne bære sine kostnader.
  • Miljømessig bærekraft, samt forhindre ufornuftig forbrukeradferd, med dårlig skjult henvisning til alt for billige flybilletter, og derav at folk flyr for mye.
  • Bidra til sosial bærekraft. Dvs. at noen må betale prisen når flyprisene er for lave.

Nå ligger det heldigvis hverken til Yngve Carlsen eller til Sverre Myrli å bestemme dette, og bekymringen om finansiell bærekraft og lave flypriser, bør han heller overlate til WizzAir. Et godt tips er at dette kan de mye bedre enn en tilfeldig politiker og en, i denne forbindelse, innhabil forbundsleder.
Utgangspunktet etter den grunnleggende markedsforordningen for lufttransport i EU/EØS, er at flyselskapene fritt kan fastsette prisen på billettene sine. Det er fri konkurranse og det er selskapene selv som fastsetter prisene.

“Men når enkelte selskap senker prisen slik at prisen blir omtrent hva en kopp kaffe koster på Gardermoen, er det noe som ikke er som det skal være”, sier forbundsleder Yngve Carlsen til bladet FriFagbevegelse.

Da sier det meg at mat og drikke på Gardermoen er slik det alltid har vært,- skammelig overpriset…
 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse