Annonse
PROTEST: Omlag 200 personer dukket opp i 1. maitoget i Tromsø onsdag, for å protestere mot bompenger. Frp sin ordførerkandidat Bjørn Gunnar Jørgensen var en av dem. Men nå risikerer han solid velger-lekkasje, nettopp på grunn av bompenge-politikken. Foto: Guro Kristoffersen Lysnes

Gratispassasjerer i spagaten

Frp har fått trøbbel i trafikken. En konkurrent har tatt plass i veibanen: bompengepartiene. Der hvor folkeaksjonene mot bompenger har vokst seg til å bli politiske partier som stiller liste til høstens valg, kaprer de velgere, spesielt fra Frp. Det kan få store konsekvenser, også i Tromsø.

I Tromsø håper den tidligere Frp-veteranen Jan Blomseth, nå listetopp for partiet «Nei til bompenger», å gjøre det minst like godt som meningsfellene i Bergen, ja kanskje til og med bedre.

Fremskrittspartiet har landsmøte i helga. Og de som reiste til møtet i veteranbiler, fikk gratis parkeringsplass foran hotellet. For Fremskrittspartiet er bilens og bilistenes parti, og det skal markeres så det synes.

Det kan partiet saktens trenge. For Frp har fått trøbbel i trafikken. En konkurrent har tatt plass i veibanen: bompengepartiene. Der hvor folkeaksjonene mot bompenger har vokst seg til å bli politiske partier som stiller liste til høstens valg, kaprer de velgere. Spesielt fra Frp.

Meningsmålinger viser at bompengepartiene har stor appell i byer som Bergen og Stavanger. I Bergen fikk de nesten 17 prosents oppslutning på en meningsmåling i april. Svært mange av de spurte oppga at de stemte Frp ved forrige valg.

I Tromsø håper den tidligere Frp-veteranen Jan Blomseth, nå listetopp for partiet «Nei til bompenger», å gjøre det minst like godt som meningsfellene i Bergen, ja kanskje til og med bedre. Bompenger er nemlig en het potet også i en liten by ved bredden av ishavet, som praktisk talt holder på å kveles av veistøv. Man trenger verken være allergiker eller ha luftveisproblemer for å kjenne at situasjonen er riktig ille, spesielt i disse dager.

Fremskrittspartiets ordførerkandidat Bjørn Gunnar Jørgensen svarer oppskriftsmessig på utfordringen fra Blomseth & co ved å si at han ikke frykter noen velgerlekkasje. Ja, ja, det er jo mange måter å trøste seg selv på. For ingen ting tyder på at ikke partiet i Tromsø også vil lide under følgende faktum: i løpet av de årene Frp har sittet med samferdselsministeren, har antall bomstasjoner her i landet økt fra 170 til 245.

Gratispassasjermodellen til Frp er å være veldig imot bompenger, for så å bygge det ene veiprosjektet etter det andre, finansiert av nettopp bompenger. Årsaken er at de ikke får politisk flertall for å fjerne systemet, og da er løsningen «if you cant beat them, join them». Kamelsluking er en eldgammel manøver for å få politiske resultater.

Og Frp i regjering har prioritert veibygging. Men når samferdselsminister Jon Georg Dale sier at den beste måten å bli kvitt bompenger på, er å stemme Frp, da utelater han noe viktig. Det må nemlig strømme på med usannsynlig mange stemmer for at partiet skal komme i posisjon til å kutte bomringene. For flertallet av våre politikere vet at skal bompengene forsvinne og farten på veibyggingen fortsette, da må det kuttes på andre sektorer i velferdsstaten. Den offentlige pengesekken er ikke bunnløs. Alternativet er å øke skattene, og da er vi jo like langt.

Bompenger har mange negative aspekter ved seg. Systemet rammer også de som av ulike årsaker ikke kan bruke alternativ transport, og det blir særlig dyrt for folk med lav inntekt. Bompengene vil dessuten medføre økt kostnadsnivå på nær sagt det meste i Tromsø, fra boligpriser til varer og tjenester. Og når man inndrar såpass mye av kjøpekraften til menig mann og kvinne, kan det ramme handelsnæringen i kommunen.

Men så var det støvskyen over byen. Og bilkøene. Begge deler vokser og vokser.

Fremskrittspartiet har brukt mye tid på å argumentere sterkt mot bompenger, og samtidig bruke dem til å fremme partiets målsettinger. Den politiske spagaten har vært påtalt og omtalt, men nå er den skrevende stillingen blitt ekstra utfordrende for “bilens parti”.

Det sørger rasende bilister rundt om i landet for.

 

 

 

 

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse