Ofotbanen er landets tyngst trafikkerte bane med 10-12 malmtog i døgnet mellom Narvik og Kiruna.Ofotbanen er også en viktig godskorridor for hele Norden og 90% av dagligvareforsyningen til Nord-Norge går allerede med tog - via Narvik. Det kjøres flere daglige godstogpendler mellom Alnabru i Oslo og Narvik via Sverige. Ofotbanen regnes som en av Europas vakreste jernbanestrekninger. Men det bor smått med folk langs linja... Foto fra Narvik Havn KF

Har Erna lyst til å legge ned Ofotbanen? Det bor jo knapt et menneske på strekningen...

Nord-Norge må gjenta OL-øvelsen og med samlet stemme si NEI til ignorering av landsdelens behov for framtidsrettet kommunikasjon.

Forrige helg var Erna på snarvisitt i Tromsø. Leder av Agenda Nord-Norge, Roger Ingebrigtsen, benyttet anledningen til å fronte Nord-Norges utfordringer og muligheter. Hans råd om jernbane gjennom landsdelen ble imidlertid kontant avvist av Erna med den forslitte myten: “For lite folk i nord”.

Det var derfor ganske underlig å følge Dagsrevy-sendingen lørdag kveld der Erna, flankert av sine samarbeidspartnere, presenterte regjeringsplattformen de nettopp var blitt enige om – med hovedvekt på Norges vei inn i det grønne skiftet. Regjeringen lovte tidenes klimabudsjett med offensivt kutt av klimagassutslipp i transportsektoren, og dermed større satsing på kollektivtrafikk og jernbaneutbygging. Norge skal i  framtida være et lavutslipps-samfunn med grønn samferdsel uansett hvor i landet du bor, ble det sagt.

For få år siden snudde stemningen på regjeringsnivå da Nord-Norge med samlet stemme sa NEI til OL. Nord-Norge må gjenta denne øvelsen, og med samlet stemme si NEI til ignorering av landsdelens behov for framtidsrettet kommunikasjon, og kreve fullt medlemsskap i lavutslipps-nasjonen Norge.

Bare for å nappe tak i gamle myter igjen: Har Erna lyst til å legge ned Ofotbanen? Det bor jo knapt et menneske på  strekningen, og det går jo allerede en brukbar mellomriksvei over fjellet der…

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse