Annonse
PÅ SYKKEL: Knut Arild Hareide er en ivrig syklist, til vanlig trolig iført annet sykkelantrekk en dress. Her har han stilt opp for fotografen i anledning manglende sykkelveier i Fredrikstad. Foto: Birgit Skogstad, Smaalenene

En gavepakke til Tromsø

Knut Arild Hareide kan sørge for at ørkenvandringen om byvekstavtale snart er over. Men Tromsø må kjenne sin besøkelsestid…

Byvekstavtalen ivaretar alt det som den nye samferdselsministeren snakker om.

Syklisten Knut Arild Hareide fra Krf har overtatt Samferdselsdepartementet. - Klimaet er den viktigste saken for meg, sier han.

Klimasaken står altså øverst på agendaen for den nye samferdselsministeren. Det er gode nyheter for Tromsøs ønske om en byvekstavtale. Ørkenvandringen i departementets korridorer i Oslo kan være over.

 Vi må gå ut fra at ordfører Gunnar Wilhelmsen allerede er registrert i køen foran den nye samferdselsministerens kontor. For planene i byvekstavtalen, som ble lagt på is på grunn av bompengeforliket i fjor, passer ganske så perfekt i den nye vei-statsrådens tiltredelseserklæring.

- Dette er den sektoren som skal ta de største utslippsreduksjonene, sier Hareide. - Klima har prioritet framfor noe annet.

Stort klarere går det knapt an å stake ut kursen framover.

I Dagsnytt 18 fredag sa Knut Arild Hareide også at han ønsker et samarbeid med regionene og de større byene, han sa til og med at han kommer med en utstrakt hånd om mer samarbeid. Her er det bare en ting å si: Tromsø må kjenne sin besøkelsestid!

Med regjeringens bompengeforlik i august i fjor, var det bråstopp for det meste av planer for framtidens trafikkbilde i ishavsbyen. For når bomringene forsvant ut i det blå, forsvant også finansieringen.

Men nå dukker nye muligheter opp. For dersom klima skal være førsteprioritet, er vi nødt til å redusere utslippene av gasser som ødelegger det. Og nettopp dette er jo prio for byvekstavtalen for Tromsø.

I hele 2019 gikk Tromsø og ventet på livstegn fra Samferdselsdepartementet når det gjaldt byvekstavtalen. Byens politikere ønsket å komme til forhandlingsbordet, men fra Oslo var det helt tyst. Utpå vinteren ble det sagt at det skulle komme svar i løpet av våren, men både vår og sommer kom og gikk, helt til valgkampen startet og panikken grep Frp.

Resultatet ble bompengeforliket i regjeringen, og en tullete frase om generelt sett å «videreutvikle målet» om nullvekst i personbiltrafikken.

Knut Arild Hareide er tidligere miljøvernminister (2004-2005), tidligere statssekretær og han ledet transportkomiteen på Stortinget i perioden 2009-2013, da Anne Marit Bjørnflaten var nestleder.

Den nye samferdselsministeren skal være en ivrig syklist, og opptatt av myke trafikanters situasjon. Men i debatt med MDGs Une Bastholm gjorde han det klart at han på ingen måte er imot store veiutbygginger. – Noen veiprosjekt er viktige også for å få kollektivtrafikken fram, sa han på Dagsnytt 18.

Det skal være framtidsrettet, moderne og klimavennlig, så får man se på hvilke tiltak som fungerer.

Tromsø sitter med en plan som ivaretar alt dette. De store prosjektene her har en målsetting om blant annet å få tungtrafikken i tunnel, og øke trafikksikkerheten for andre bilister og myke trafikanter. Byvekstavtalen ivaretar alt det som den nye ministeren snakker om. Og nå kan vi i det minste håpe på et svar fra departementet. Det er jo en begynnelse.

Her er det bare «å hive sæ rundt», ordfører Wilhelmsen!

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse