Hvem sine interesser de involverte i planlegginga av terminalen har hatt for øye kan man jo lure på. Det kan i alle fall ikke være folk i distriktet som er så avhengig av å reise til Tromsø, enten det er pendling eller i anna ærender, skriver Toril konst. Foto: Yngve Olsen

Havneterminalen som ble til et kjøpesenter - hva skjedde i havnestyret?

Brødtekstbilder: 
Et råd til reisende med mye bagasje som skal med hurtigbåtene – det går an å lempe bagasjen over sperringen på kaia like ved båtene før man gir seg i kast med irrgangene inne i bygget, skriver Toril konst. Foto: Yngve Olsen
Beslutningsprosessen i utbygging av havneterminal i Tromsø må jo være en aldeles spennende oppgaven for studenter i politisk sosiologi.

Det diskuteres og krangles nå om hvem som har ansvaret for fadesen med havneterminalen i Tromsø. I media går denne skyldfordelingen mellom tidligere havnesjef og fylkeskommunens ansvarlige for samferdsel.

Dette er selvsagt to sentrale personer oppi det hele, og det er ikke mer enn rimelig at ansvaret blir identifisert. Men Tromsø havn har jo også et havnestyret. Kan ikke se at noen personer i Tromsø Havnestyre har uttalt seg offentlig om hva som har foregått i beslutningsprosess, som etter hva jeg forstår har vært lang, eller hva disse personene har bidratt med for å få en havneterminal i stedet for et kjøpesenter.

For ordens skyld nevner jeg hvem disse personene var og er:

Medlemmene fram til 2016 var Frid Einarsdotter Fossbakk, Odd Arne Thunberg, Grete Wilsgård, Knut Werner Hansen, Arnt Hansen, Jan Blomseth, Morten Willumsen.    

Medlemmene fra 2016 er Jarle Heitmann, Anne-Linn Lernes , Synnøve Søndergård, Tor-Arne Morskog, Ketil Arnesen, May- Britt Ellingsen, Erling Bangsund.

Tromsø havneterminal ble altså likevel et kjøpesenter selv om Riksantikvaren klarte å nedskalert det to ganger (slik at vi i det minste unngikk spa og manikyr nede på kaikanten).

Hvem sine interesser de involverte deltakerne har hatt for øye under denne prosessen kan man jo lure på, men det ser ikke ut som at det er folket i distriktet som er så avhengig av å reise til Tromsø, enten det er pendling eller i anna ærender.

Ser i mandagens iTromsø at tidligere havnesjef uttaler at leietakerne er i alle fall fornøyd, og det skulle da bare mangle så romslig som dem har fått det, terminalen er jo bygd for dem.

Beslutningsprosessen i utbygging av havneterminal i Tromsø må jo være en aldeles spennende oppgaven for studenter i politisk sosiologi.

Til slutt et råd til reisende med mye bagasje som skal med hurtigbåtene – det går an å lempe bagasjen over sperringen på kaia like ved båtene før man gir seg i kast med irrgangene inne i bygget. Det samme kan man gjøre når man kommer. Sist jeg kom med hurtigbåten var jeg så heldig å gå like bak en passasjer? som visste koden til døra i sperringen, og da var det bare å smette ut. Men jeg har dessverre ikke denne koden.                                              

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse