Annonse

Helt rett å være offline

Den egentlige faren er at mennesket begynner å tenke som datamaskinen, skriver Hege K. Næsvold Pedersen.

Alle enhetene prater i lag og forstår hverandre perfekt – akkurat som det kjærlighetsforholdet man alltid ønsket man hadde.

Etter 15 år har vi fått nytt kassasystem på jobb. Vi beveger oss med raske skritt endelig inn i dette årtusenet. I en travel restaurantverden er touchscreen og i-Pad blitt like vanlige hjelpemidler som vinåpneren. Det nye systemet er selvsagt trådløst.

Det er fire flotte nye skjermer, fem skrivere og fem kortterminaler som er koblet sammen i en fantastisk trådløs verden. Alle enhetene prater i lag og forstår hverandre perfekt – akkurat som det kjærlighetsforholdet man alltid ønsket man hadde.

Føler du deg stresset og kassa ikke forstår deg, er det et telefonnummer laminert på alle skjermene du kan ringe 24 timer i døgnet. Mannen jeg prater med heter ”Support”. ”Support” guider deg med bestemt og trygg stemme gjennom alle utfordringer du kan møte på i den trådløse verden.

Jeg ser på meg selv som en relativt driftig person som gjerne hopper rett i nye utfordringer. Det finnes ikke en maskin eller ting jeg ikke har fiksa på jobb. Jeg kan alle de gode gamle triksene som: Å sjekke batterier og restarte, påse at ledningen er i stikkontakten før du ringer! Sjekke elektriske kurser, fikse pakninger og rør, slukke branner, omdirigere skrivere, eller rett og slett slå hardt på ting – den gale husmormetoden!

Kassesystemet er det jeg kan best. Er det et problem, er det meg du kommer til! Sånn var det ikke i helgen…

Vi skulle prøve det nye systemet, og for første gang på 15 år er det jeg som ikke kan noe. Restauranten var full av smånervøse servitører som panisk hamret løs på skjermene mens gjestene ventet. Rundt kl. 20.45 lørdag kveld begynner det å bli ordentlig artig. Alle gjestene skal betale før 2. sittet kommer, og servitørene skal splitte en million regninger…

SYSTEM PROCCESING, PLEASE WAIT!” ”WRONG CHECK!” Servitører kommer til meg med kortterminalen i hånden og tårer i øynene. De ser lidelsesfullt på meg, så snur de seg og går motløs videre. Det som på torsdag tok ca. 20 sekunder å ordne, tar nå flere minutter. Jeg tilbringer resterende tid av kvelden med å prate med Mr. ”Support”.

Er det en ting jeg har lært meg gjennom årene, så er det at er ikke funksjonen allerede i programvaren, tar det gjerne år før oppgraderingen er på plass. Selgere og programmerere jobber tydeligvis ikke på samme kontoret, og avstanden mellom kontorene må være enorme. Mr. ”Support” forteller meg at systemet fungerer kjempebra på de andre restaurantene. Jeg føler meg akkurat som jeg gjorde da jeg var 17 år og pappa sa til meg: ”De buksene passet fint til søskenbarnet ditt, så da er de gode nok for deg også! Jeg vil ikke høre noe mere klaging fra deg om cordfløyel og sleng!!”

Det er mennesket som lager og styrer maskinenene, og jeg er et menneske. Alle maskiner vil til tider oppleve driftsfeil og bryte sammen - akkurat som menneskene som skapte dem.

Maskiner fikser ikke seg selv – derfor trenger vi ”Support”. Vi forventer alle å kunne være online til en hver tid – enten det er hjemme med FB, eller på jobb med kassasystemet. Når disse tingene plutselig slutter å virke, og vi er offline, må vi ikke glemme at det fortsatt er vi som styrer. Det finnes alltid en måte å lure systemet på! Eller vi må rett og slett finne alternative løsninger.

På lørdag gikk vi offline i mangel på nettforbindelse. Gaven i det er at vi nå har lært oss hvordan vi kan fortsette drift når vi er offline! Det var ikke en del av opplæringen vi fikk, og det står heller ikke beskrevet i noen opplæringsmanual. Akkurat som i Terminator vant vi kampen over maskinene, og kan igjen styre over dem! Man prater ofte om faren for at datamaskinen skal begynne å tenke som mennesket, og få fri vilje. Men den egentlige faren er vel at mennesket begynner å tenke som datamaskinen.

Noen ganger kan det være helt rett å være OFFLINE.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse