Annonse
Konsernsjef Jan-Frode Janson i Sparebanken Nord-Norge under fjorårets Agenda Nord-Norge-konferanse.

Det hjelper ikke hvor flink eller nordnorsk man er. Her feilet bankens folk fatalt.

Det handler om å konsentrere kruttet i en grisgrendt landsdel.

Pang”, sa det, og oljenæringas mann i nord, Geir Seljeseth, forsvant ut av styret i Tromsø Idrettslag. Ikke et vondt ord om Seljeseth. Trolig er den joviale Ørnes-mannen og Glimt-tilhengeren en av landsdelens beste lobbyister og nettverksbyggere. Og han hadde garantert bare gode intensjoner da han takket ja til styreplassen.

Når Seljeseth nå har trukket seg fra vervet, kan han trygt ha hodet hevet. De som utpekte ham derimot, bør gå i seg selv. Sannheten er at Sparebanken Nord-Norge (SNN) delvis lot sin nordnorske fellesskapsagenda innta styrerommet i Tromsø IL. I alle fall hvis vi legger til grunn noe av det SNN-direktør Petter Høiseth uttalte på pressekonferansen da den nye styresammensetningen ble gjort kjent. Ved å tenke nordnorsk, er det lettere å fatte kompetansebaserte beslutninger. “Sammen er vi dynamitt.”

Dette evangeliet står sentralt når over 400 nordnorske næringslivs- og samfunnstopper møtes under Agenda Nord-Norge-konferansen i storslåtte Stormen kulturhus i Bodø til uka. Og det er lett å si seg enig. Sparebanken Nord-Norge, LO og NHO har helt rett når de gjennom Agenda-initiativet peker på behovet for å tenke sammen, finne synergier og løfte i lag.

Det handler om å konsentrere kruttet i en grisgrendt landsdel. I en verden hvor lokale næringskjeder på et øyeblikk blir brutt av internasjonale aktører, er det åpenbart av vi i nord er ekstra sårbare. Sånn sett er konferansen et meget godt virkemiddel. Det å skape en arena, eller en muskel, som søker å påvirke samfunnsutviklingen ut fra markedstenkning er både legitimt og riktig. Slik banes det vei for helt nye verdiskapningsinitiativ.

Samtidig er det helt avgjørende at påvirkningen skjer i full offentlighet, med tålmodighet, og i dyp respekt for etablerte verdier. Det er flere grunner til dette. Verken Agenda Nord-Norge eller SNN har demokratisk forankring, og en bank må avgrense sin rolle til å være bank, uavhengig av hvor dårlig man synes det står til med samfunnslivet for øvrig.

Virksomheter, organisasjonsliv og folkevalgte nivåer må stå helt fritt til å treffe sine valg. Kun da forvaltes verdiene på en forsvarlig måte. Som i tilfellet Tromsø IL. Klubbens relasjon til egen by står svakere enn noen gang. Og da bidrar regional tenkning kun til å utvanne denne relasjonen ytterligere. Det hjelper ikke hvor flink eller nordnorsk man er, man må faktisk elske TIL for å forstå hva som er galt. Her feilet bankens folk fatalt.

Noen vil sikkert mene at dette er unikt for en fotballklubb, eller forsøke å avgrense problematikken til organisasjonslivet. Det er kunstig. De samme mekanismene er gjengs også i næringsliv og lokalpolitikk. Enten man driver avis, bilforretning, kraftselskap eller bank, ligger den store magien i dybderelasjon i en gitt geografi. Jo dypere denne relasjonen er, desto sterkere står man. Glemmer man dette, er nordnorsk tenkning fort ødeleggende.

Når alt kommer til alt handler det om å ha respekt for historien og omgivelsene slik de faktisk ser ut. For en bank, som er avhengig av å vokse for ikke å bli spist, kan det godt hende at det er riktig å spre fokuset.

At SNN er hovedsponsor for begge de to lagene som møtes på Alfheim på søndag, samtidig som det er signalisert at støtten til Tromsø IL vil bli redusert fremover, er trolig et uttrykk for det. Men selv for en stor og mektig bank, på toppen av næringskjeden, innebærer slike disposisjoner en viss risiko.

Vi må tro at direktørene under de tunge lysekronene i Rødbanken, hvor “Tromsø sparebank” fortsatt pryder hovedinngangen, har dette i mente når Agenda-evangeliet forkynnes i Bodø mandag formiddag. Det er i alle fall viktig for de fleste av oss andre.

God helg!

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse