Annonse
MORAL OG SHOPPING: Denne uka får du både gode råd om å avstå fra Black Friday og gode tilbud om å handle. Foto: Torgrim Rath Olsen

Høy moral på en svart fredag

Jeg merker at jeg skammer meg litt over det jeg skriver nå også: Jeg velger heller å publisere et bilde av hjemmelaget kjøttrull, enn av de plastbaserte lekene jeg ga etter for på leketøysbutikken på lørdag.

Jeg hadde tenkt å svinge pisken over kjøpshysteriet, lurepriser og en handelsdag, som selv mange i handelsstanden misliker. Det er lett å mene at man må boikotte shoppebonanzaen.

En svart, svart dag!

Men så kom jeg på at jeg selv var på utkikk etter en julekjole, og den hadde jeg tenkt å finne på salg. Jeg har også pakket nær 48 gaver i en julekalender til mine barn, mye av det er sikkert unødvendige greier som de kunne klart seg uten.

Og trommevirvel: Denne helgen skal jeg på jentetur til en by jeg må fly til.

I dag er offentligheten svært opptatt av personlige valg. Det personlige er politisk. Hva vi velger til middag, til transport, av klær, ferier, gaver, hus, bil. Det betyr noe. Selvsagt gjør det det.  

Nylig ble det siste Klimabarometer til Kantar publisert. Kantar er Norges største markedsanalysebyrå og har gjennomført barometeret i ti år. Klimaet troner øverst av 14 ulike saker med rekordstor oppslutning blant respondentene på 49 prosent. I 2011 var det kun 18 prosent som mente det samme.

Lufta vi puster inn i for eksempel Tromsø, preges av våre kollektive hverdagsvaner. Det er en direkte sammenheng. Derfor må vi begrense biltrafikken, flere må sykle, gå eller ta bussen. Derfor er piggdekkavgift en stor politisk sak.

Men har den massive oppmerksomheten om «å leve riktig», gjort at vi har begynt å lyve for hverandre om hva vi egentlig gjør?

Hva forteller du kollegene dine om? At du har shoppestopp eller at du har kjøpt inn 48 plastleker i kalenderen?

De venninnene jeg skal dra på tur med har på forhånd pisket oss selv med at det blir tur med «klimaskam».

Jeg merker at jeg skammer meg litt over det jeg skriver nå også: Jeg velger heller å publisere et bilde av hjemmelaget kjøttrull, enn av de plastbaserte lekene jeg ga etter for på leketøysbutikken på lørdag.

Slik pynter jeg meg med de rette markørene for å vise at jeg lever et bærekraftig liv: sykle på jobben, shoppestopp, #staycation. For jeg er jo oppriktig bekymret for kloden. Men om jeg ikke er ærlig på forbruket mitt eller vanene mine, så framstiller jeg meg jo «bedre» enn jeg er.

Jeg tror vi må bli mer ærlige om vi skal skape bred oppslutning om hverdagsvaner og valg. Vi må legge til rette for mer bærekraft, ikke bare kalle ut de som ikke handler i tråd med det. I Kantars klimabarometer sier respondentene at de forventer mye av politikerne, men også av næringslivet.

For «ingen» jeg kjenner handler på Black Friday, men standen klarte likevel å få inn 3,6 milliarder i fjor. Og mediene dekker de endeløse køene utenfor butikker og i kjøpesentre. Black Friday spiller på det mest primitive i oss: jakten på det perfekte kuppet. Mange føler de vinner på å finne noe de trengte, til en mye lavere pris.

Det er få kjeder som tør å droppe Black Friday, sier blant andre Anders Fjeld, konsernsjef i interiørkjeden Kid til Dagens Næringsliv. Dagen ble for første gang introdusert i Norge i 2010, ifølge Wikipedia. Fjeld sier de ikke får gjort noe med det: «vi må bare «follow the flow». Andre sier dagen ødelegger julehandelen og det er mange advarsler mot prisjuks og direkte svindel.

Selvsagt har man et valg. Næringa måtte ikke innføre dagen. De små lokale aktørene føler seg presset, men prøver å stå imot. Nordlys skrev denne uken om MAS, Hos Haakon og Jobb og Fritid i Tromsø, samt Feel Good Store på Finnsnes, som lar dagen forbigå i stillhet. Mona Abelsen kaller dagen «kjip».

Det er forståelig at Abelsen med signaturbutikken MAS i Tromsø ikke synes noe om å senke prisene til innkjøpspris når hun ikke vil. Hun lever av et annet marked enn det de store forhandlerne retter seg mot – og som sier de tjener på dagen. Men hun arrangerer jo selv elleville salgsdager to ganger i året med lave priser. Butikkeiere vil jo at folk skal handle.

Samtidig er det gode tegn i tiden på at vi er på rett vei: Nordmenns forbruk flater ut, skriver leder i Fremtiden i våre hender, Anja Bakken Riise på Facebook (men er fortsatt høyere enn andre lands forbruk, ifølge deres undersøkelser). Gjenbruk er blitt mer populært. Nordmenn foretrekker norsk mat når de handler og klima er sak nummer én (Klimabarometeret Kantar).

Endringer i vaner og hverdagsvalg er viktig, men vi må være mer ærlige på veien. Det holder ikke at jeg skriver en ramsalt kommentar om hvor elendig Black Friday er, om jeg likevel kommer til å handle en julekjole på salg.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse