VINGLE-PARTIET: Høyre og partiet ordførerkandidat i Tromsø, Hans Petter Kvval, fikk kun 17 prosent oppslutning på Infact sin siste måling for Nordlys denne uken. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys.

Høyres dobbeltspill i Tromsø

I næringslivet i Tromsø er det sterk uro over at Høyre er villige til å skrote en byvekstavtale.

I næringslivet ser mange på det som en fallitterklæring for Høyre som ansvarlig parti, dersom man sier nei takk til åtte milliarder kroner som kan utvikle moderne transportsystemer i Nord-Norges største by.

I et intervju med iTromsø åpner Høyres ordførerkandidat Hans Petter Kvaal for å forkaste en byvekstavtale. Høyre er i ferd med å løpe fra en bred tverrpolitisk avtale partiet har vært med på. 

Kvaal og Høyre åpner døren på vidt gap for samarbeid med “Nei til bompenger i Tromsø”. Et slikt samarbeid medfører at Kvaal må signere en avtale om å ikke innføre noen form for bompenger overhodet.

Det etterlatte inntrykket er at Høyre vingler fra side til side i en av de viktigste veivalgene for Tromsø i moderne tid.

Den tidligere ordførerkandidaten Jens Johan Hjort var en sterk tilhenger av avtalen med staten. Men da Hjort trakk seg, og ble erstattet av den for mange ukjente Kvaal, har desperasjonen tatt  partiet i takt med svake meningsmålinger. Og forvirringen om hva Høyre egentlig mener, er total.

Høyre har etter Erlend Rians tid ingen stolt historie når det gjelder samferdsel i Tromsø. De visjonære samfunnsbyggerne ser ut til å være erstattet av populister som setter egen makt foran byens beste. Partiet rotet det kraftig til i E8-saken, og i næringslivet i Tromsø er det nå sterk uro over Høyres siste krumspring rundt byvekstavtalen.

I næringslivet ser mange på det som en fallitterklæring for Høyre som ansvarlig parti, dersom man sier nei takk til åtte milliarder kroner som kan utvikle moderne transportsystemer i Nord-Norges største by.

Ordførerkandidaten for Drammen Høyre, Fredrik Haaning, har valgt en annen og langt ærligere tilnærming enn Kvaal. Haarning har sagt at Høyre lokalt ikke vil presse en bypakke på befolkningen i Drammen, dersom man ikke vil ha den.

Men i motsetningen til Kvaal er han ærlig nok til å gjøre velgerne oppmerksom på konsekvensene. Det kommer ingen penger fra staten til nye veier, kollektivtilbud og tiltak for syklister.

I Tromsø vil en avvisning av byvekstavtalen raskt merkes i form at det ikke finnes penger til flere bussavganger. Det vil bli merkbart synlig allerede til høsten. I tillegg kommer mer trafikk, lengre køer og ikke minst dårligere luftkvalitet.

Høyre i Tromsø driver et uærlig dobbeltspill. Partiet forsøker å ri to hester og være både for og i mot en byvekstavtale. Velgerne må nå få vite hvor Høyre står. De kan ikke få vite det etter at valgdagen er omme.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse