BRYTER FORLIKET? I februar 2017 inngikk Høyre bompengeforlik med de andre partiene i kommunestyret, unntatt Frp. Nå vurderer partiet å bryte ut av forliket. Fra venstre på bildet (fra da forliket ble presentert) ser vi: Sandra Borch (Sp), Eirik Mikkelsen (KrF), Ingrid Marie Kielland (SV), Erlend Bøe (Høyre), Kristin Røymo (Ap), Jens Ingvald Olsen (Rødt), Jonas Stein (Venstre), Barbara Vögele (MDG), Brage L. Sollund (Ap). I forgrunnen ser vi NRK-reporter Lars Egil Mogård. Foto: Øystein Barth-Heyerdahl.

Høyres risikable u-sving

I kampen med de andre byene, som står klare til å forhandle med staten om en byvekstavtale, risikerer vi ikke bare å rykke bakover i køen på grunn av nye utredninger. Vi risikerer å havne helt bakerst i køen. 

For snart to år siden var Høyre ett av åtte partier i Tromsø som inngikk et historisk forlik om en byvekstavtale.  Nå er plutselig Høyres ferske ordførerkandidat villig til å ta en uventet og risikabel avstikker. Den er risikabel både for trafikantene i Tromsø, men kan også bli det for partiet.

Det nærmer seg en ny ettermiddag. Når disse ordene skrives er det få timer igjen til køene tårner seg opp i tunnelene og ellers rundt omkring i Tromsø. Alle er enige om at situasjonen er uholdbar. De aller fleste politikerne i Tromsø er også enige om at trafikkutfordringene krever omfattende tiltak.

Inntil nylig var også åtte av ni partier enige om at bompenger er uunngåelig, selv om det smerter aldri så mye å påføre innbyggere og næringsliv nye kostnader. Men nå starter vinglinga, med Høyre i spissen. Og med Senterpartiet på slep.

Høyres ferskeste ordførerkandidat Hans Petter Kvaal har ikke engang rukket å bli offisielt valgt av sine egne, før han nå byr opp til omkamp om både innhold og finansieringsløsninger i byvekstavtalen. Det er en ikke ubetydelig sjanse for at Kvaal og Høyres siste u-sving kan velte hele bompengeforliket.

For det var ikke bare Høyre som måtte svelge kameler i forliket som ble inngått i februar 2017. Det måtte også de andre partiene, slik det er i ethvert kompromiss. Hvis Høyre nå trekker seg ut, vil det rokke ved hele grunnlaget for forliket, hvor de ulike partiene har gitt og tatt. Faren er med andre ord stor for at de gjenværende partiene bak forliket, går tilbake til tegnebrettet, med de utsettelser og det kaoset det vil medføre.

Hvis flertallet i kommunestyret, med eller uten Høyre, går tilbake til tegnebrettet, må også Tenk Tromsø gjøre det. Flere års arbeid med utredninger, som ble intensivert etter prinsippvedtaket i 2016 om å innføre bompenger, kan i stor grad være bortkastet, og må potensielt sett gjøres på nytt.

Og enda verre: I kampen med de andre byene, som står klare til å forhandle med staten om en byvekstavtale, risikerer vi ikke bare å rykke bakover i køen på grunn av nye utredninger. Vi risikerer å havne helt bakerst i køen. 

«Spørsmålet er om vi ønsker en rask pakke, eller en god pakke», argumenterer Høyres gruppeleder Erlend Svardal Bøe. Det er en merkelig uttalelse fra Bøe, som i den siste kommunestyreperioden har fremstått som særdeles pragmatisk og ansvarlig. Merkelig, fordi Erlend Svardal Bøe mer enn noen har erkjent at tiden for omkamper må være forbi.

Men det er nettopp det som nå skjer.  Nå er for så vidt ikke omkamper og utsettelser ukjent kost for lokalpolitikerne i Tromsø. Men idet vi trodde punktum for den 30 år lange E8-sagaen omsider var satt, vurderer altså ledende politikere å ta oss med på en ny uoverskuelig og tornefull ferd. Tro det, den som kan.  

Det er selvsagt lov å snu, men hvis Høyre nå skifter fil, og forlater Tenk Tromsø-forliket, må partiet bære hovedansvaret for hva den videre ferden bringer.

Så kan man spørre seg: Hva er det egentlig som har endret seg siden Høyre i februar 2017 inngikk forliket?

Sett fra utsiden er det kun én ting: Begjæret etter makt. Når kommunevalget nå nærmer seg med stormskritt, går begjæret etter å styre kommunen sammen med Frp foran å løse trafikkutfordringene i Tromsø. Det er vanskelig å tolke utspillene fra Tromsø Høyre annerledes.

Det er en ærlig sak å søke makt, og det er en ærlig sak å ville stoppe et bompengeprosjekt, men da må Hans Petter Kvaal, Erlend Svardal Bøe og resten av Høyre være ærlige på nettopp det. Hva blir konsekvensene av denne u-svingen? Det skylder de å gi velgerne svar på, i god tid før valgdagen.

Kanskje gir det en kortsiktig gevinst i en valgkamp, men det er ikke nødvendigvis en vinnersak på sikt for Tromsø Høyre å være hovedansvarlig for at trafikkutfordringene i Tromsø fortsetter å øke.  

  • Hva mener du? Delta i meningsmålinga under.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse