Annonse

Høyresviket på E8 - spørsmål til Tindtunnelstyret

Hvis man skal sammenlikne østre og vestre trase, må man ikke da sammenlikne strekningene 1: Tromsdalen-Sandneshøyden-Laukslett-Sørbotn(Vestre trase uten tindtunnel) med Tromsdalen-Sandneshøyden-Laukslett-Sørbotn (Østre trase uten tindtunnel), eller 2: Tomasjord-Tomasbakken (vestre tindtunnel-trase)-Sørbotn (Vestre trase inkludert tindtunell) med Tomasjord-Ramfjordmoen(østre tindtunell-trase)-Sørbotn( Østre trase inkludert tindtunnel)?

Strekningen 2 Vestre og Østre, utfra kartet, ser for meg ut til å kunne bli på omtrent samme kostnadsnivå. Men siden Tindtunnelen ligger ca. 50 år frem i tid, og det haster å komme i gang med dette E8-prosjektet, blir alternativene 2 helt uinteressante. Da gjenstår å regne på strekningene 1, Vest og Øst, og det kan jeg ikke se at Tindtunnelstyret har gjort i denne artikkelen. Nye Veger og Statens Vegvesen har imidlertid gjort det og kommet frem til 1.8 milliarder for vestre trase og 2.3 milliarder for østre trase. Vestre blir 4-felts med midtdeler og Østre blir 3-felts uten midtdeler og 4 kilometer lengre.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor man da skal være skuffet over at Vestre trase blir valgt.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse