Annonse
LEGGES NED: Høyer er en av de siste butikkene som er besluttet nedlagt i Tromsø sentrum. Lokalene overtas av en ny turistbutikk. Foto: Linda Vaeng Sæbbe

Huff, enda en turistbutikk

Så kanskje vi skal tenke oss om, før vi syter over turistbutikkene som popper opp.

- Huff, nok en turistbutikk. Skal det bare være suvenirer og varer tilpasset turistene å få kjøpt i Tromsø sentrum?

Mange tromsøværinger klager over utviklingen i byen. De liker ikke det de ser. Men svaret på spørsmålet overfor er enkelt. Dersom turistene handler mye mer enn oss fastboende, så må handelsstanden tilpasse seg dette om butikkene skal overleve. Regnestykket er enkelt, og vel verdt å ta med seg neste gang du sitter foran PCen og bestiller varer på nettet.

Det har lenge vært opplest og vedtatt at «sentrumsdøden» er kjøpesentrenes skyld. Det er ikke tilfelle. For nå sliter mange kjøpesentre også. Konkurransen fra den ekstremt tilrettelagte netthandelen, er stor.

Nylig gikk kosmetikk kjeden Vita konkurs. De er ikke førstemann ut. Mange klesbutikk kjeder har gått samme vei. Noen bare legger ned. Sportskjeden G-Sport er snart historie. Den overtas av den internasjonale giganten Intersport, med hovedkontor i Basel i Sveits. Innen sportsklær og utstyr er konkurransen formidabel.

I fjor økte netthandelen i Norge med 17 prosent. Ny omsetningsrekord ble satt: 145 milliarder. Postordrekataloger og handel har eksistert svært lenge. Men med internett kom revolusjonen.

Det er så lettvint og bekvemt å sitte hjemme i stua og klikke seg fram til ønskede produkter. Når det gjelder sko og klær var det tidligere litt upraktisk med hensyn til størrelse, passform og eventuell bytting. Slik er det ikke lenger. Nå bestiller folk gjerne flere størrelser av ett og samme produkt, fordi returfrakten er gratis. Leverandørene vet å legge forholdene til rette: enkelt, effektivt og lite miljøvennlig. Pakkene går tur-retur med flypost.

En runde i Tromsø sentrum i dag viser store endringer fra noen tiår tilbake. Stadig flere «tourist shops» og storstilt etablering av bevertnings- og spisesteder der det før var butikker, speiler den enorme økningen i antall turister, vinter som sommer.

Det er i tillegg forbausende mange frisører, og optikerne holder også stand. Man kan som kjent ikke klippe håret via nettet, og synstester bør fremdeles utføres av fagfolk.

Men mange andre innen detaljvarehandelen sliter. Hva gjør våre myndigheter for å bøte på situasjonen?

350-kroners regelen, den som gir tollfrihet på varer fra utlandet hvis totalsummen er under 350 kroner, skal bort. Til gjengjeld foreslår regjeringen å innføre ny grense for tollfri import av klær: 3000 kroner. Det betyr i praksis at klær kjøpt på nettet fra utlandet blir billigere fordi man slipper toll, mens de samme klærne, kjøpt i en norsk butikk blir dyrere fordi de profesjonelle importørene må betale toll på dem. Klesbransjen reagerer sterkt, forståelig nok. Dette setter norske arbeidsplasser i spill, mens utenlandske nettgiganter kan gni seg i hendene.

Nettøkonomien og ny forbruker adferd endrer også omgivelsene. Det ser vi tydelig i Tromsø sentrum. Så kanskje vi skal tenke oss om, før vi syter over turistbutikkene som popper opp. De fortrenger ikke andre forretninger, det er det nettbutikkene som gjør. Hvis vi bryr oss om byen, miljøet og lokale arbeidsplasser, både tenker og handler vi lokalt.

 

 

 

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse