Annonse
Helse Nord har besluttet at det ikke etableres et eget ambulanse-jetfly på Tromsø lufthavn. Bakgrunnen er at de ikke har råd, og jetflyet er dermed lokalisert til Gardermoen. Her fra redningsaksjonen i Tamokdalen i forrige uke, der fire skiløpere omkom. Foto: Ola Solvang.

Hull i beredskapen i nord

At Helse Nord har gått med på å stasjonere sitt ambulansejetfly i Oslo, fremfor i Nord-Norge, er en underlig prioritering.

Den siste uken har Norge fått en ny påminnelse om hvilke utfordringer landet står overfor når det gjelder beredskap i Nord-Norge og på Svalbard.

Et mannskap på 14 personer på en fiskebåt ble reddet etter en dramatisk redningsoperasjon under ekstreme værforhold. Båten forulykket i Hinlopenstredet mellom Spitsbergen og Nordaustlandet på Svalbard.

Der gjorde sysselmannen på Svalbard sine mannskaper en fantastisk innsats. De rår til enhver tid over to allværshelikoptre (AWSAR) basert på kontinuerlig beredskap med en besetning på seks pluss lege.

I Tamokdalen i indre Troms mistet fire skiturister livet etter å ha blitt tatt av et stort snøskred. I sum viser disse to hendelsene at politi, redningsmannskaper og medisinsk personell i landsdelen er helt i verdensklasse når det gjelder å iverksette krevende operasjoner.

Likevel er det hull som må tettes. Det handler blant annet om usikkerheten knyttet til hvilke helikoptre som kan gjøre tjeneste på de nye kystvaktskipene. Det handler også om fraværet av et stort redningshelikopter i Troms, en del av landet som har en rekordartet vekst i vinterturismen.

I dag er det kun redningshelikoptre på Banak og Bodø, og Troms ligger i en blindsone. Dette har ikke minst Troms politidistrikt påpekt ved flere anledninger.

Hvordan beredskap i nord nedprioriteres, ser vi også når selskapet Babcock til sommeren tar over flyambulansetjenesten, og direktørene i helseforetakene utrolig nok har pålagt dem å operere et ambulansejetfly fra Oslo, ikke fra Tromsø.

Det fremstår som komplett absurd at de norske helseforetakene, med tanke på geografi og avstander, velger å stasjonere ambulansejetfly på Gardermoen, men ikke ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Faglig er det ingen uenighet om at det nordnorske universitetssykehuset ville vært det beste valget, knyttet opp mot det akuttmedisinske fagmiljøet. Når Oslo ble valgt har det kun en økonomisk begrunnelse, prisen er beregnet til 50 millioner kroner.

Dette svekker beredskapen, ikke minst på Svalbard, noe sysselmannen har gitt klar beskjed om. Et jetfly kan selvfølgelig nå Longyearbyen mye raskere fra Tromsø enn fra Oslo. Flyet har større rekkevidde, tar mer last, har bedre plass enn propellflyene som går i trafikk i dag, og kan i tillegg betjene alle stamflyplassene i Nord-Norge.

Det er et nasjonalt ansvar å rydde opp i disse manglene. Vi går ut fra at Høyre, FrP, Venstre og KrF i nord tar ansvar og spiller dette inn som nordnorske krav i de pågående regjeringsforhandlingene. Blant annet har FrP et landsmøtevedtak om at ambulanse jetfly skal stasjoneres permanent i Tromsø.

Partiet må nå minnes på dette, og om at liv i Nord-Norge og på Svalbard ikke er mindre verdt enn andre steder.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse