Annonse
FERGE-JUBEL: Nå blir det helårlig fergedrift mellom Tromsø kommune og Senja kommune. Her fra et anløp i Botnhamn Arkivfoto: Yngve Olsen/Nordlys

Hurra for Senja-ferga!

Fra og med neste sommer vil det være mulig å ta ferga fra Kvaløya til Senja hele året. Det var den gledelige nyheten fylkesrådet i Troms og Finnmark kunne slippe på kaikanten i Tromsø i går.

Det blir en forlengelse av sommerdriften som starter opp i april 2021. Dette er gode nyheter for hele regionen og en ny tidsregning for transport mellom to kommuner med tilsammen 95.000 innbyggere.

Forbindelsen mellom Brensholmen og Botnhamn har til tross for  kapasitetsproblemer i perioder, blitt en suksess siden oppstarten for noen år siden. Frem til nå har ferga vært i drift kun i noen hektiske sommersesonger. Tilbudet har vært svært populært, ikke minst blant turister som en del av den ytre kystruta i storslagen natur.

Men både lokalbefolkning og ikke minst næringslivet har signalisert et behov for helårlig drift. De har nå blitt hørt. Det kommer etter en felles anstrengelse fra politikere både i Senja og Tromsø. Også Harstad-ordføreren har engasjert seg. Kanskje ser vi det første avtrykket etter det gode samarbeidet som er etablert mellom den politiske ledelsen i kommunene. De har fått med seg både fylkesrådet og regjeringen på laget.

Fylkeskommunen må ta hovedansvaret for forbindelsen, men også staten går inn med et bidrag. Statsminister Erna Solberg har lovet å ta halvparten av kostnadene i en toårig prøveperiode. Her har Høyre lokalt uten tvil vært en viktig pådriver.

Det er et forbilledlig og tverrpolitisk samarbeid som har bidratt til en løsning på en sak som har vært etterlengtet i 20 år. Regionalt har fylkesråden for samferdsel, Kristina Hansen, jobbet godt for å finne en løsning som står seg både i forhold til finansiering og kontrakter. Det blir nå utformet og sendt ut et nytt anbud på helårsdrift.  

Fylkestinget har bedt om at det blir plass til minimum 35 biler. Større ferger enn dette vil kreve opprustning av fergekaier på begge sider. Den kostnaden må først kartlegges.

Nå er det opp til folk og næringsliv i Tromsø og Senja å sørge for at tilbudet blir forlenget fra 2023. De som har kjempet for ferga har skapt forventninger. Hvis det nå skulle vise seg at forbindelsen ikke blir brukt, får den en kort levetid i en tid med trangere offentlige budsjetter.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse