KØ: Bildet er fra torsdag 13. september. Det tok lang tid før noen begynte å slippe om bord, skriver Hansen. Foto: Martin Hansen

Hurtigbåt-terminal fra dårlig til verre

Vi gleder oss ikke til vinteren, for dette blir verre enn det som var, skriver Martin Hansen

Dette er for dårlig, og de ansvarlige må ta seg sammen og finne bedre logistikkløsninger.

Forrige hurtigbåtanbud resulterte i at et flott og relative nytt anlegg for ombord- og ilandstigning måtte kasseres, og de nye båtene ble henvist til ei flytebrygge.

I mange år trosset vi baldsfjordvind og snøbyger på flytebrygga, mens vi med lengsel i blikket så en ny havneterminal utvikle seg med flott fenderbelagt kaifront, klar til å ta imot hurtigbåtene, - trodde vi, - inntil vi oppdaget at vi var blitt grundig lurt, - for vi måtte pent ta til takke med den gamle flytekaia! Slik brygga lå tidligere ga båten på sørsiden en viss beskyttelse mot baldsfjordvinden, men nå som den er blitt snudd 90 grader, har vi fått en åpen vindtunnel mellom båtene. Vi gleder oss ikke til vinteren, for dette blir verre enn det som var.

Har Troms Fylkestrafikk sovet i timen, eller har de ingen interesse av å ivareta passasjerenes ve og vel? Framsatte de i hele tatt noe krav om en funksjonalitet for den nye havneterminalen? På Finnsnes har man en direkte utgang fra venterommet til landgangen som ligger parallelt med kaifronten, og i Harstad har man kvittet seg med flytekaia og har laget ei lignende løsning. Men i Tromsø var det altså ikke plass til hurtigbåtene ved den nye flotte kaia. De må fremdeles legge til ved en gammel betongkloss, og langt på veg sperre for annen bruk av nykai og kostbart fenderverk. I relasjon til vår nye supre havneterminal virker dette som toppen på dårlig planlegging spør du meg.

Flytebrygge til tross, det skulle allikevel være unødvendig at alle passasjerene må stå lange tider i kø på flytekaia før de slippes om bord. Terminalen er grei, selv om noen fra tid til annen har problemer med å finne fram. Det finnes både heiser og rulletrapp, og vi lærer fort. Det finnes også et bra venterom for hurtigbåtpassasjerene, men når båten er klar til å ta om bord passasjerer er venterommet tomt! Folk har funnet andre veier og omveier til flytebrygga for å sikre seg plass eller den plassen de helst vil ha.

Dette er for dårlig, og de ansvarlige må ta seg sammen og finne bedre logistikkløsninger. En forbedring kunne være at personen med båndopptakeren heller kunne vel stå ved utgangsdøra i terminalen i stedet for ved rekka til båten! Da ville man kunne beholde folk innendørs uten lengre uteliv i all slags vær før de entret båten. Og med dagens teknologi bør man kunne vurdere billett og setebestillinger som på flymarkedet, i alle fall når de nye båtene kommer.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse