Annonse
Illustasjonsbilde. Foto: Ragnar Bøifot

Men hva med dem som tjener grovt med penger på denne galskapen?

Oppdragsgiverne må betale, skriver Tone Jensen, sjefredatør i Fremover.

For de som topper statistikken, er utenlandske vogntog. Med sjåfører som kjører på en vanvittig akkord, trikser med førerkort og hviletid, og får noen lusne kroner for jobben.

Den begynner å bli temmelig kostbar, denne galskapen. Kostbar for det offentlige, for forsikringsselskapene, for næringslivet og reisende, kort sagt: for oss alle. Bergingsaksjoner, trafikkdirigering, opprydding og hyppige kontroller, vi er vitne til en ny «næring», den vokser raskt, og potensialet er intet mindre enn formidabelt!

For bare få år tilbake var vogntog i grøftene et heller sjeldent syn. Nå er det blitt dagligdags. Verst er det selvsagt når været er dårlig og veiene glatte. Men et kjapt søk på nettet til et par, tre utvalgte nordnorske aviser, forteller om utforkjøringer, velting og ulykker med vogntog på tørt, fint sommerføre også. Transportnæringa er inne i en utvikling som bærer helt galt av sted, om ikke noe radikalt skjer med hensyn til lover og regler. Det vi er vitne til er ikke bare et livsfarlig trafikkfenomen, det er også snakk om sosial dumping i en utstrekning vi knapt er i stand til å tenke oss.

For de som topper statistikken, er utenlandske vogntog. Med sjåfører som kjører på en vanvittig akkord, trikser med førerkort og hviletid, og får noen lusne kroner for jobben. Dette skaper fare for liv og helse på norske veier, og det undergraver seriøse aktører i næringa.

Men det er billig. Veldig billig. Og når den estiske sjåføren har fått noen få tusenlapper for kamikazekjøringen, sitter det noen igjen med en enorm fortjeneste. Det gjelder tvilsomme transportselskap, og det gjelder oppdragsgivere som hemningsløst kvitter seg med alle skrupler bare de kan presse prisen på tjenesten ned til under lavmål. Sånt får vi Facebook-grupper mot galskapen av. Og sånn skapes en trikse og fikse-kultur, hvor det blant annet handles med førerkort. Det går skrekkhistorier om utenlandske sjåfører som har kjøpt førerkortet sitt billig, og aldri satt sin fot innenfor en kjøreskole. Likevel slippes de løs på norske vinterveier.

Men det går også skrekkhistorier om hvilke vilkår sjåførene jobber under. Tidligere i uka kjørte et vogntog i fjellveggen i Budalen i Lofoten. Førerhytta ble knust, sjåføren måtte skjæres løs, men slapp utrolig nok fra det uten alvorlige skader. Etter en sjekk på sykehuset var han tilbake i bilen. Han overnattet i førerhytta med knuste vinduer fordi det var smått med penger, og klarte seg gjennom nettene takket være noen barmhjertige sjeler som sørget for en varmekilde. Å forlate var aldri aktuelt. Han måtte jo passe på vogna si, ellers risikerte han å stå uten jobb når han kom hjem.

Mens stadig flere vogntog av ymse kvalitet gasser på på norske veier, og oftere og oftere deler landet i to ved å sperre E6, endres norsk regelverk med en fart på 1 kilometer i timen. Et eksempel: det har, utrolig nok, til nå bare vært krav til at førerhuset skal ha vinterdekk. Ikke så rart da at vognene får sleng. Fra nyttår innføres det endelig krav til vinterdekk på hele kjøretøyet. Samtidig har myndighetene bestemt at alle større biler skal ha brikker for bompenger. Begrunnelsen er at mange utenlandske trailere sniker seg unna bompengene. Slik skal staten få inn de pengene den har krav på.

Kontrollene skal intensiveres. Det er vel og bra, men på langt nær nok til å bremse kamikazevognene. Det må sterkere lut til. Og den må komme raskt. Flere organisasjoner har tatt til orde for fast tariff for sjåførene, uansett hvilket land de kommer fra. Samt at alle ledd i transportkjeden skal være ansvarlige: sjåfør, arbeidsgiver og bestiller. De som tjener grovt på denne galskapen må betale. Det er det eneste språket de forstår.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse