Annonse
Hareide har muligheten til å gå foran i Norges grønne skifte og kutte betydelig i samferdselssektoren. Det blir spennende å se hva han klarer å gjøre og om han evner å se landet som helhet i samferdselspolitikken og bygge Nord-Norgebanen, skriver Jørgen Paulsen. Foto: Samferdselsdepartementet

Hva kan Hareide gjøre som samferdselsminister?

Knut Arild Hareide ønsker at det skal lønne seg å velge kollektivt og reise miljøvennlig. Vil han klare å følge opp det ønske med Høyre i regjering og Frp på Stortinget?

Det blir spennende å se hva han klarer å gjøre og om han evner å se landet som helhet i samferdselspolitikken og bygge Nord-Norgebanen.

Fremskrittspartiet har sittet med ansvaret for samferdselspolitikken i seks år og vi har aldri bygd flere meter motorvei og krevd inn mer bompenger. I den nye mindretallsregjeringen har Knut Arild Hareide fått en av de viktigste ministerpostene, samferdselsminister. Den tidligere Krf-lederen uttalte etter utnevnelsen at kampen mot klimagassutslipp blir hans hovedoppgave. Endelig en minister fra Krf som sitter med hånda på rattet og vil ta vare på skaperverket. Det ble jeg og Grønn Ungdom glad for. Spørsmålet nå er om han klarer å følge opp sitt ønske med konkrete tiltak.

Norge må kutte sine utslipp betydelig for å nå målene i Paris-avtalen, og transportsektoren står for drøye 30 % av våre utslipp. Det positive er at sektoren har et stort potensiale til å bidra med utslippskutt og vise omstillingsevne. Norge har mistet de siste seks årene med klimahandling til statsråder fra Frp som har vist liten evne til å gjennomføre klimakutt og som har lansert flere store, lite fremtidsrettet veiprosjekter.

Hareide er heldig. Det finnes mange gode tips til hva han kan gjøre i stolen som samferdselsminister. Statsråden kan senke prisene på togbilletter framfor å snakke om at det skal lønne seg å reise miljøvennlig, gi instruks om flere nattog og sovekupeer, drivstoff-prisene kan økes slik at det koster å forurense, stanse fergefri E39, si nei til flere store, grå motorveier som bidrar til økt trafikk og flere bompenger, og ta det første spadetaket i byggingen av Nord-Norgebanen. Det siste blir særdeles viktig for landsdelen vår og her kan Hareide innfri ønsket til Troms og Finnmark fylkesråd om konseptvalgutredning av jernbanen til det nordligste fylket. 

Klimakrisa løses ikke med store ord om utslippskutt og veiprising, men med faktiske tiltak.  Hareide har muligheten til å gå foran i Norges grønne skifte og kutte betydelig i samferdselssektoren. Det blir spennende å se hva han klarer å gjøre og om han evner å se landet som helhet i samferdselspolitikken og bygge Nord-Norgebanen.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse