Annonse
Mange fikk en dårlig start på ferien da Norwegian kansellerte avganger i helga.

Hva er det med Norwegian?

I helga skjedde det igjen. Tusenvis av Norwegians passasjerer ble stående på bakken da 30 avganger ble kansellert. Nok en gang ser det ut til at interne konflikter er årsaken.

I løpet av de siste årene har Norwegian mistet mye av goodwillen selskapet fikk rett etter etableringen. Intern strid og konflikter må ta mye av skylden for det.

I helga sto tusenvis av passasjerer som skulle reise med flyselskapet Norwegian bokstavelig talt på bar bakke, da selskapet måtte kansellere hele 30 avganger rundt omkring i Europa. Først i taxi på vei til flyplassen, eller ved ankomst dit, fikk mange vite at ferien de hadde gått og gledet seg til i månedsvis, sto i fare for å ikke bli noe av. Gråtende barn og rasende voksne, de ble alle hjelpeløse ofre for det man ante var en ny intern konflikt i Norwegian.  Slike konflikter har ridd flyselskapet som en mare i årevis, og selskapets ledelse har ikke klart å rydde opp.

På flyplassene var det som vanlig i slike situasjoner: enten var det ikke mulig å oppdrive representanter for selskapet som kunne gi informasjon, eller så sto det hundrevis i kø foran, når man endelig hadde trukket en kølapp.

Og media kunne bringe reaksjonene og historiene fra passasjerer som ikke rakk bryllupet eller begravelsen, og som tok seg til en annen flyplass i leiebil, på oppfordring fra nettopp Norwegian, bare for å oppleve at når de endelig kom fram, så hadde de ikke sete på flyet til Oslo likevel. Eller historien om familien som måtte kjøpe nye flybilletter til 30.000 kroner (!), fordi feriehuset var bestilt og betalt, og de kunne ikke vente på neste avgang, som først gikk om flere dager. Dessuten, hevdet familiefaren, så kunne de jo ikke være sikker på at det ble noen tur da heller. Tilliten til Norwegian hadde smuldret hen.

Et flyselskap er, som alle andre som selger varer og tjenester, avhengig av kundenes tillit. Billettkjøperne må ha tro på at reisene blir levert når de skal. Det gjelder spesielt dersom turen er første ledd  i en reise, og man skal fly videre med et annet selskap. Kommer man for seint til utenlandsreisen, kan man i verste fall risikere å måtte legge ut for en helt ny billett. Da frister det ikke å reise med selskapet som forårsaket dette, neste gang man skal på ferie.

Helgas kanselleringer sies å ha bakgrunn i at pilotene har sagt opp en overtidsavtale, etter uenigheter med selskapet. Det er jo påfallende at mannskapsmangelen blir prekær samme dag. På den annen side hevder pilotene at de har advart Norwegians ledelse mot å basere sommerens  rutetilbud på bruk av overtid.

I løpet av de siste årene har Norwegian mistet en stor del av den goodwillen selskapet fikk i tiden rett etter etableringen. Intern strid og konflikter må ta mye av skylden. Streik blant kabinansatte i 2014, streik blant pilotene i 2015. Begge arbeidsnedleggelsene varte i 11 dager, og kostet Norwegian svære summer. Kanskje hadde kabinstreiken blitt kortere, om det ikke hadde gått ut en melding fra toppledelsen som ikke kunne tolkes som annet enn direkte trusler. Blant annet skulle kabinbasen i København opereres av et bemanningsbyrå, ble det hevdet,  og det skulle bli store restriksjoner når det gjaldt å få kjøpt rabatterte ansattebilletter. Det var som å sprøyte solide doser jet-bensin på et brennende bål: temperaturen økte til det eksplosive.

Selskapet har møtt andre utfordringer også. Det nye flyet, Dreamliner, som skulle fly interkontinentalt, ble et mareritt av teknisk trøbbel. Begrepet “Kjos-fast” ble for første gang lansert, av passasjerer som ble sittende flere døgn og vente på å komme seg dit de skulle. Problemene har kostet Norwegian over en halv milliard kroner.

Hva er det med Norwegian? Hvorfor blir temperaturen så høy, nær sagt uansett konflikt? Et selskap som ser ut til å ligge i mer eller mindre konstant konflikt med egne ansatte, har helt spesielle problemer. Hva det skyldes, er det ikke enkelt å få klarhet i. Men at det er et ledelsesansvar å få slutt på turbulensen, er hevet over enhver tvil.

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse