Annonse
UTEN FOLKESKIKK: Hva er det som gjør at vi mangler folkeskikk når vi er ute og handler? Foto: Scanpix

Hvem f... tror du at du er?

I matbutikken så gjelder ikke reglene for normal folkeskikk. Det er et fristed for bøllete oppførsel, utskjelling, hersketeknikker og latskap.

Brødtekstbilder: 
FORLATT: Ingen satte handlevognene sine på plass etter at de handlet i den nye Bunnpris-butikken på Finnsnes. Foto: Privat
Det er få ting som irriterer meg mer enn å måtte gå slalåm mellom forlatte handlevogner når jeg skal ut av butikken.

Denne helgen åpnet Bunnpris Gourmet sin nye butikk i Kvistad Senter. Som seg hør og bør ble det markert med kake, spetakkel og masse besøkende. Jeg ventet imidlertid til sent lørdag, dagen etter åpningen, for å sjekke ut den nye butikken. Sammen med forloveden trasket vi rundt i en ny og fin butikk, på leit etter tilbud og lørdagsgodt.

Greia er den at dette ikke handler om Bunnpris Gourmet i det hele tatt. Fordi det oppsto en situasjon i det vi skulle betale, der min bedre halvdel hevdet at måten butikkinngangen var designet på ville gjøre at folk ikke kom til å sette fra seg handlevognene der de hadde funnet dem. Vognene står nemlig plassert i motsatt retning av kassaapparatet og det gjør at folk ser fronten på vognene når de er ferdige å handle. Det igjen vil medføre at de må “snu” vognen når de skal sette den i fra seg, noe som selvfølgelig er upraktisk.

Da vi sto i køen så fikk min bedre halvdel umiddelbart rett i sine antakelser. Folk trillet ikke vogna på plass! Jeg begynte for alvor å tenke over det hun hadde sagt til meg, og kunne selvfølgelig ikke si at hun tok feil. Jeg kunne også se at måten inngangspartiet var utformet på gjorde det litt upraktisk å sette vognene på plass.

Det er upraktisk ja, men kun i en liten grad. For det er unektelig et faktum at det ikke krever så alt for mye energi å sette disse vognene på plass. Etter mitt skjønn er det egentlig normal folkeskikk.

Når jeg nå har (i mitt rare sinn) brukt mye av helga til å fundere over denne problematikken, så har det slått meg at dette ikke er et unikt problem med Bunnpris Gourmet. Overalt ellers på Finnsnes opplever jeg det samme problemet på matbutikkene. Folk anser det som for mye strev å sette vognene sine på plass. Eller så ser de på det som “de ansatte sin oppgave”. Det er nok derfor mange butikker krever at du betaler en tier i depositum for vogna. Da vet de at folk i alle fall setter den på plass.

Men, burde det egentlig være sånn? Burde vi ikke bare sette vogna på plass i ren solidaritet for både de ansatte (som sikkert har bedre ting å gjøre enn å rydde opp etter voksne folk) og ikke minst andre kunder. Det er få ting som irriterer meg mer enn å måtte gå slalåm mellom forlatte handlevogner når jeg skal ut av butikken.

Hva skyldes det da? Er vi “potte” late? Ser vi ned på dem som jobber i disse butikkene? Hva er det som gjør at vi legger bort normal folkeskikk akkurat idet vi skal forlate matbutikken? For hvis vi låner trillebåra til naboen, da setter vi den sannelig tilbake! Noe annet ville vært forkastelig. Men i matbutikken så gjelder ikke reglene for normal folkeskikk. Det er et fristed for bøllete oppførsel, utskjelling, hersketeknikker og latskap.

Det er fristende å spørre disse vognforlatende menneskene hvem f… de tror de er?! Hva er det som gjør at mennesker fraskriver seg for ansvaret for vogna de har lånt?

Nei, dette må endre seg umiddelbart, omså bare for de ansattes skyld. Av ren medmenneskelighet. Snarest.

Dette innlegget sto først på trykk i denne bloggen.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse