Annonse
Hålogaland Teater trenger en sjef som evner å skape stor dramatikk på Scene Øst og Vest – og ro i kulissene, skriver Christine Kristoffersen Hansen. Bildet er fra HT-stykket "Hvem er redd for Virginia Woolf" i 2015. Foto: Ola Røe

Hvem kan, vil – og våger?

En av landsdelens største og viktigste kulturinstitusjoner er på lederjakt. Hvem tør overta sjefsstolen på Hålogaland teater?

I november i fjor ble som kjent Inger Buresund avskjediget som teatersjef ved HT. Som en midlertidig løsning overtok da de tre veteranene Kristian Fr. Figenschow, Guri Johnson og Ketil Høegh den kunstneriske ledelsen. HT varslet riktignok allerede under avskjedigelsen at de ville ha en grundig prosess før ansettelsen av ny sjef, men over et halvt år etter Buresunds exit er stillingen ennå ikke engang lyst ut.

Nå begynner det å bli på høy tid.

I forrige uke tok Linda Beate Randal over styreledervervet på HT, etter at Renate Larsen meldte overgang til Helse Nord. Med vervet følger et stort ansvar. Randals første og viktigste jobb er nettopp å få på plass teaterets neste sjef. Det kan bli en tøff utfordring. Både før og under Buresund har det vært rapportert om uro på HT, og den siste tiden har intern dramatikk ofte overskygget den som har foregått på teaterets scener. Kulturverden bugner i utgangspunktet ikke over av lederemner til en institusjon av HTs kaliber, og lang tids turbulens og uenighet om organisasjonsstruktur kan gjøre at aktuelle kandidater tenker seg om både én og to ganger før de sender inn en søknad.

Da Inger Buresund ble ansatt i 2015 var det til sammen 15 søkere til stillingen. En av dem var Ketil Høegh, som nå altså inngår i den midlertidige ledertrioen ved teateret. Høegh har vært ansatt ved HT siden 1991, og har i tillegg til jobb som skuespiller også gjort seg bemerket som regissør. Sist gang nådde han opp til topp tre – før Buresund til slutt trakk det lengste strået. Kanskje de siste månedene har gitt han mersmak på sjefsrollen, og at han også i denne omgang vil være lysten på permanente stillingen? Svaret får vi når søkerlista foreligger.

Da får vi også vite om tredjemann i finalerunden, Gjermund Andresen, igjen melder sin interesse. Andresen er utdannet scenograf og kostymedesigner ved Liverpool Institute for Performing Arts i England, og har vært involvert i en rekke forestillinger på HT de siste 15 årene. Andersen sto høyt i kurs hos de ansatte i forrige runde, og siden den gang har han fått enda flere prestisjeprosjekter på CVen. Både Høegh og Andresen søkte også på lederjobben da Nina Wester ble ansatt i 2011.

En brennhet utfordrer er Maria Utsi. Hun leder snart sitt siste festspill i Harstad, og har allerede annonsert at hun er på flyttefot til Tromsø. Utsi tiltrådte som festspilldirektør i 2015, og forlater med styreleder Jens Johan Hjort sine aller beste skussmål. Han trekker særlig fram hennes viktige grep for å styrke festspillenes posisjon både lokalt og internasjonalt. Utsi er utdannet teaterviter og kan bidra med verdifulle erfaringer, og trolig høye ambisjoner og store visjoner til HT.

Da det stormet som verst etter avskjedigelsen av Inger Buresund i høst, gikk Kristin Bjørn ut og påpekte utfordringene med en uklar rollefordeling mellom teatersjef og direktør på HT. Med mindre den nye styrelederen går inn for å endre organisasjonsstruktur er det vel derfor heller tvilsomt at vi kommer til å se Bjørn sitt navn på søkerlista. Men hun kunne absolutt vært en spennende kandidat. Bjørn er forfatter, dramaturg og prosjektleder, og har over 30 års erfaring med scenekunst i nord. I dag er hun leder av Stiftelsen Ferske Scener og rådgiver for RadArt.

Også Sigrid Strøm Reibo er et ytterst interessant navn. Tromsøkvinnen er utdannet i Litauen, Danmark og Moskva, og har gjort stor suksess som regissør de siste årene. For et par uker siden ble det imidlertid kjent at hun skal være tilknyttet Det kongelige Teater i København de neste to årene. Vil hun velge bort en slik mulighet foran sjefstilling i hjembyen?

Mens Strøm Reibo har fått seg jobb i Danmark, har Eirik Stubø mistet sin stilling i Sverige. I begynnelsen av april ble narvikværingen avsatt som sjef for den svenske nasjonalscenen Dramaten i Stockholm. Bakgrunnen skal være hans manglende opprydding i langvarige arbeidsmiljøproblem ved teateret. En sjef med manglende tillit hos de ansatte er det siste HT trenger nå. Men et opprop fra en bred gruppe teaterfolk til støtte for Stubø, kan tyde på at denne saken har flere sider – og at teatersjefen ble gjort til syndebukk for en ukultur som har rådet på Dramaten lenge før han kom inn i bildet. Hans faglige kvalifikasjoner er det uansett få som har noe å utsette på, og HT kunne trolig fått et realt kunstnerisk løft med Stubø ved roret.

Framtida vil vise om noen av disse nevnte kandidatene vil søke på stillingen, eller om søkerlista til slutt vil bestå av helt andre navn. For styrets del er det uansett avgjørende å finne fram til en kandidat som har et vidt spekter av kvalifikasjoner, med solid kompetanse innen scenekunst så vel som innen ledelse.

En teatersjef som evner å skape stor dramatikk på Scene Øst og Vest – og ro i kulissene.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse