Annonse
KLIMAFORBILDE: Tromsø kommune skulle gå foran med tiltak for klimaet. I neste års budsjett er det få virkemidler som virkelig monner. Foto: Torgrim Rath Olsen

Hvor ble klimatiltakene av i Tromsø?

Elendig luftkvalitet i byen har vært et problem lenge. Tiltakene har likevel ikke kommet på plass.

Gunnar Wilhelmsens første prestisjenederlag som ordfører er at han ikke klarte å samle posisjonen, eller flertall med Høyre, for å innføre piggdekkavgift i Tromsø for å få bukt med den elendige lufta vår.
  • Tromsø skal være en ledende kommune innenfor grønn og bærekraftig utvikling!
  • Luftkvalitet har stor betydning for folks helse!
  • Vi trenger flere sykkelveger!

Disse tre setningene er funnet i Tromsø-erklæringa. Det er historisk grønn profil på det styrende regimet i Tromsø nå. I alle fall på papiret.

De ønsker bilfritt sentrum, elektrisk ferge, utslippsfri by og nullvekst i biltrafikken. De vil også få bukt med livsfarlig svevestøv.

Det er ambisjoner helt i tråd med den største saken i vår tid. I flere måneder har barn og unge i Tromsø stått på Rådhus-trappa hver fredag. Politikerne har vært med dem, støttet dem og lagt ut rørende innlegg på sosiale medier. Den siste undersøkelsen blant nordmenn om hva som er den viktigste saken, troner klima på toppen (Kantar).

Men når det virkelig gjelder, klarer politikerne å prioritere klimaambisjonene sine?

– Vi må bruke sterke virkemidler om vi skal nå målene om nullvekst i utslipp og biltrafikk, sa MDG-toppen Barbara Vögele høyt i høst.

Men hvor er klimatiltakene blitt av i budsjett og i saken om svevestøv for de neste årene?

  • Det blir ikke piggdekkavgift
  • Det blir ikke sykkelvei i Ersfjordbotn
  • Ordninga med skoleskyss til Grønnåsen avsluttes ved skolestart høsten 2020

Gunnar Wilhelmsens første prestisjenederlag som ordfører er at han ikke klarte å samle posisjonen, eller flertall med Høyre, for å innføre piggdekkavgift i Tromsø for å få bukt med den elendige lufta vår.

Sterke virkemidler. Det betyr gjerne upopulære virkemidler.

Arbeiderpartiet lot Senterpartiet gå fri og satset på at Høyre ville danne flertallet for avgiften. Det røk galant, da nestorene i kommunestyregruppa til Høyre ikke kunne gå med på nok en avgift i byen.

En piggdekkavgift ville stimulert de som kan bytte over til piggfri dekk, til å gjøre det. Mens de som ønsker og vil kjøre piggdekk, må betale litt. Midlene kunne gått til direkte tiltak for å få bukt med den elendige lufta.

Men en avgift er nettopp det, en avgift.

Det turte ikke politikerne å være med på. Da bommer man også på målet man har satt seg.

Senterpartiet satt som tente lys ved siden av Barbara Vögele (MDG) og Gunnar Wilhelmsen (Ap) i oktober og lovet tøffe klimatiltak i kommunen. Når det kom til stykke, så ville de ikke være med.

Elendig luftkvalitet i byen har vært et problem lenge. Allerede i 2005 utredet Statens vegvesen tiltak for å få bukt med det farlige svevestøvet. 15 år seinere brytes svevestøvgrensene jevnlig. Både korttids- og langtidseksponering for dette viser sammenhenger med dødelighet. De viktigste kildene til svevestøv er asfalt-, bremse- og dekkslitasje, strøsand, vedfyring, industri og eksosutslipp ifølge luftkvalitet.info.

Til slutt ble kommunestyret enige om runde formuleringer som å «be kommunedirektøren og ordføreren om å gå i dialog med Statens Vegvesen og fylkeskommunen, for å avklare kostnadsfordeling til investering i nødvendig utstyr for å redusere svevestøvet».

De vil videreføre panteordningen for piggdekk, og ber administrasjonen se på om det går an.

Samtidig avviste kommunestyret et godt forslag fra Høyres Vanja Terentieff: Gi gratis parkering i sentrum til de med piggfri dekk. Det hadde vært et annet type virkemiddel som kunne virket.

Samme uke som klimatoppmøtet i Madrid gikk av stabelen skulle Arbeiderpartiet, Miljøpartiet De Grønne og Sosialistisk Venstreparti vise hvilken vei de vil ta kommunen i de neste årene.

Det er foreløpig ikke i en grønn retning.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse