Framtidas løsning ligger i IT-teknologien. Overvåkninga er der allerede, mobiltelefonen din kan spores, GPS-en er der allerede. Vi har i framtida ikke bruk for 12 bompengestasjoner i Tromsø, skriver Finn Steffen Steffensen. Bildet viser en bomstasjon i Bodø. Foto: Avisa Nordland

Hvorfor bompengestasjoner i Tromsø?

Prisen på ny infrastruktur for gående, syklister og bilister er beregnet til 8 milliarder kroner. Halvparten av dette tenkes nedbetalt via bompenger fra bilistene.

I et innlegg avisen iTromsø til Statens Vegvesen, 18.11.2016 spurte jeg om man har vurdert alternative løsninger til bompengering fordi den blir svært kostnadskrevende å installere og drifte: 3 mill. pr. stasjon x 18 pr. år pluss administrasjon av disse. = 60 mill. nvestering pr. stasjon vet vi ingenting om, men la oss anslå 4 mill. og 12 stasjoner = 48 mill. kr. Så skal jo faktura jo sendes ut til hver enkelt for bruk, og inkassokostnader tilkommer pluss arbeid med klagesaker osv.

Mitt forslag alternativt til bompengeinstallasjoner, var å utlyse en konkurranse om en applikasjon på GPS fra lokale og internasjonale aktører som gjør bompengestasjoner helt unødvendig.

Jeg fikk aldri noe svar fra Vegvesenet, men ser nå av media at det allerede er store problemer med å få gjennomført bompengeprosjektet som vedtatt.

Framtidas løsning ligger i IT-teknologien. Overvåkninga er der allerede, mobiltelefonen din kan spores, GPS-en er der allerede. Vi har i framtida ikke bruk for 12 bompengestasjoner!

En solidarisk løsning ligger i betaling fra alle som vil bruke veiene i Tromsø med motorisert doning.

Vi er alle avhengig av å komme oss trygt fram og tilbake i hverdagen, så da er kanskje en doningsapp noe de fleste av oss kan leve med? Glem soner, det blir urettferdig uansett.

Det er ingen skam å snu i tide. Kanskje kan vi også unngå nok en smell i komuneøkonomien?

Se til Stavanger:

Vil teste ut GPS for å erstatte bomstasjoner

Vil fjerne alle bomstasjoner og innføre GPS-betaling

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse