Bærekraftig turisme fordrer god infrastruktur. Men hvem skal egentlig betale for det? En blakk kommune? En uvillig stat? Hotellgjestene? AirBnb-utleiere? Reiselivsbedriftene? Foto: Yngve Olsen

Hvorfor hyler og jamrer NHO over turistskatt? De burde juble

Det er svært lite trolig at næringen får sjokkskader og mister arbeidsplasser i fleng ved en ekstraskatt på 20 kroner dagen for å besøke Tromsø – slik det er mange andre steder i verden. Det vil gi turistene et bedre tilbud hvis byrommet og naturen blir oppgradert med alt fra toalett til klopping av turstier.

Ryggmargsrefleksen er at det er «gambling med arbeidsplasser».

Turistene flommer til Troms og Nord-Norge på jakt etter unike opplevelser. Det skaper arbeidsplasser og det legges igjen store pengeverdier – selv om det er delte meninger hvor mye verdiskaping man får ut av hermetisk fullstappede tyske bobiler og horder av blåhårede eldre på sin siste reis med cruiseskip.

Som kostnader kommer slitasje på en sårbar natur, allerede humpete veier og bruk av våre fellesanlegg. I tillegg kommer skjulte kostnader i form av en overfylt kommunal legevakt som må håndtere gamle og syke cruiseturister eller kinesere som har brukket armen på glattisen.

Klimaregnskapet av turismen er også diskutabelt.

Hvordan skal egentlig denne slitasjen kompenseres?

Skellefteå i Nord-Sverige for noen dager siden: Pust og pes. Svetten renner. Mygga jubler. Oppover bakkene bak campingplassen i Skellefteå. Skilt som går hit og dit. Jeg tar vilkårlig en av grusveiene og etter noen kilometer er jeg ved et vann. Her går nye merkede løyper på kryss og tvers. Hinderløype. Toaletter. Bålplass. Ved til felles bruk. Infotavler. Og like bortenfor er det lagt til rette for fiske i vannet, med klare regler, slik svenskene gjerne liker å ha det. 

Kontrasten til Grøtfjord i Tromsø kunne knapt vært større:

I år etter år har innbyggerne i Grøtfjord ventet på at kommunen skal sette opp et friluftstoalett ved den populære stranda. Når gjester har måttet «gjøre fra seg», har de vært så heldige å få bruke en do som har stått i hagen til Terje Edvardsen (70). I 20 år han holdt toalettet åpent for tilreisende. Doen i hagen ble bygd som et alternativ, men de siste årene har det vært så mange gjester i den lille bygda at innbyggerne har etterspurt et kommunalt driftet friluftstoalett.

Og nå skal det endelig komme, lover kommunen. Men det satt langt inne å finne penger på et «knagert» kommunebudsjett.

https://www.nordlys.no/stranda/bolig/tromso/innbyggerne-er-drittlei-vi-trenger-ikke-gulldass-bare-et-alminnelig-toalett/s/5-34-1158036

Og busslaster med turister har i årevis vandret over tomta til Kjell Hagerup for å besøke det fallerte Tirpitz-minnesmerket på Håkøya. Huset ligger bare noen meter fra stedet der den tunge panserstålplata fra det tyske slagskipet er satt opp. Plasseringen er langt fra ideell og det er stor mangel på parkeringsplasser og mangel på toalett for å støtte opp et slikt massebesøk.

https://www.nordlys.no/kultur/tromso/krigsminne/det-kom-busslass-med-folk-og-noen-brukte-hagen-til-kjell-naboskapet-ble-etterhvert-litt-utfordrende/s/5-34-1157945

Dette er langt fra enkeltstående eksempler.

Et hopp tilbake til midtvinters i Tromsø viser det med all tydelighet. En ny reiselivsrapport legges frem i kommunestyret. Turismen bugner i Troms, men under overflaten ulmer det. Hvorfor skiter turister i hagene til folk? Hvorfor har vi ikke nok toaletter, rasteplasser, merkede løyper, parkering, skilting, toalett og søppelanlegg, samt ulike typer annen tilrettelegging?

Og hvem skal egentlig betale for det? En blakk kommune? En uvillig stat? Hotellgjestene? AirBnb-utleiere? Reiselivsbedriftene?

Kommunen sliter med å finne nok penger i prioriteringer mot syke og svake på helsebudsjettet.

Regjeringen vil ikke ha en nasjonal turistskatt, som kunne dekket noe av dette.

Og NHO-bedriftene vil i alle fall ikke betale.

Næringslivsorganisasjonen får utslett av alt som lukter og smaker av nye skatter og avgifter. Ryggmargsrefleksen er at det er «gambling med arbeidsplasser».

Næringen melder om tøffe forhold i bransjen. Det er små marginer, hoteller går med underskudd, det meldes om konkurser. På toppen av et allerede høyt avgiftsnivå har næringen også fått en fordyrende flypassasjeravgiftøkt skatt på næringseiendom og 50 prosent økning i reiselivsmomsen, fra 8 til 12 prosent.

NHO viser til at rådyre Norge konkurrerer i et internasjonalt marked og hevder at en turistskatt gir skattetyngede norske reislivsbedrifter nok en byrde – spesielt mot de andre nordiske landene som ikke har turistskatt.

NHO mener det er kommunens ansvar å sikre infrastruktur og at reiselivsbedriftene allerede betaler for infrastruktur gjennom dagens skatter.

Igjen mener lobbyorganisasjonen at økt turistvekst gir økte skatteinntekter og at disse pengene må gå tilbake til oppgradering av infrastruktur for turistene.

Et annen utfordring er hvem som skal inndrive en turistskatt. Kun hotellene, som i mange andre land? Det vil være en konkurranseulempe for de bedriftene som blir pålagt en turistskatt, mener NHO.

Hva så med politikerne? Nasjonalt vegrer altså regjeringen seg. Mer skatt tar seg ikke ut.

Men lokalt og regionalt ser bildet annerledes ut. Her har politikere i ulike farger kastet seg på, selv om noen glimrer med sitt fravær. Både KrF, Sp, Ap, Venstre, Rødt, MDG og SV har i en felles uttalelse uttalt seg positive til en lokal turistskatt som kan bidra til investering i infrastruktur som kan tilrettelegge for den formidable turistøkningen.

«Tursistskatt er eit delsvar på utfordringane i Tromsø»

Troms fylkesting mener at Stortinget må gi klarsignal til en lokal turistskatt slik at turistkommuner får inntekter som kan legge enda bedre til rette for turistene, uten at dette går ut over innbyggerne.

Og lokalt og regionalt næringsliv ser også flere muligheter i en turistskatt enn den nasjonale næringsorganisasjonen, enten man kaller det turistskatt, miljøavgift eller noe annet.

– Ja, jeg er veldig positiv. Det kan legge til rette for bedre infrastruktur, toalett i distriktene så folk slipper å få skit i hagen sin, og mange andre tiltak. Det kommer ikke til å hindre verken besøk eller vekst i næringa. Og hvis det er noen som synes en 20-kroning er for mye å betale i døgnet når de bestiller en reise for 20.000 – 30.000, da får de heller bli hjemme, sier Geir Blichfeldt til iTromsø.

Hotelldirektør om foreslått turistskatt: – Hvis noen synes en 20-kroning er for mye å betale på en reise til 20.000, får de heller bli hjemme 

Noe lignende har turistsjefen i Destination Tromsø, Chris Hudson, uttalt:

– Hvis turiststrømmen vi opplever og har, skal være bærekraftig i framtida, trenger vi mer penger til infrastruktur.

https://www.nord24.no/turisme/reiseliv/nho-arktis/vi-har-1-million-gjestedogn-i-tromso-hvert-ar-tenk-hvis-hver-av-dem-la-igjen-10-kroner-ekstra/s/5-32-113280?access=granted

Det letteste å administrere hadde trolig vært en nasjonal turistskatt på for eksempel en hundrelapp per turist som ankommer landet og deretter fordele til områdene som får størst belastning. Men med liten nasjonal vilje kan en lokal skatt være et alternativ for å unngå konflikter mellom vi som bor her og turistene.

Og når vi selv er på ferietur betaler vi ulike former for turistskatt uten å blunke – enten det er i Roma, Barcelona eller på chartertur til Kreta.

Det er svært lite trolig at næringen får sjokkskader og mister arbeidsplasser i fleng ved en ekstraskatt på 20 kroner dagen for å besøke Tromsø – slik det er mange andre steder i verden.  Det vil gi turistene et bedre tilbud hvis byrommet og naturen blir oppgradert med alt fra toalett til klopping av turstier.

«Sjokkerende at Skogholt vil gi hotellene enda en konkurranseulempe»

Tilbake til Sverige og Skellefteå: Når nøden er størst er takknemligheten for et rent og pent toalett midt i skauen stor. Sverige har systematisk og over tid bygd opp infrastrukturen uten turistskatt, men også her diskuteres økt moms og innføring av en egen turistskatt - i kjølvannet av innføring av turistskatt i alt fra Amsterdam, Hellas, Venezia, Japan, Kroatia, New Zealand - og mange flere.

Alle andre gjør det - så hvorfor skal ikke vi gjøre det samme?

https://www.aftonbladet.se/resa/a/e1gJLQ/har-ar-landerna-som-blir-dyrare-att-besoka-2019
 

https://www.besoksliv.se/blogg/anders-johansson/ingen-momshojning-men-garna-turistskatt/

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse