Annonse
Kristian Birkeland ble nominert til hele sju nobelpriser og har fått atmosfæriske strømmer oppkalt etter seg. Nå er han ikke bare erstattet med en torsk på 200-lappen - i den nye læreplanen for naturfag nevnes hverken Birkeland eller nordlyset, konstaterer Veronica Danielsen.

Hvorfor skal ikke norske elever få lære om nordlys?

Først ble nordlyset og Kristian Birkeland fjernet fra 200-lappen. Nå fjernes de fra pensum.

Andelen elever som velger realfag i videregående skole er synkende. Det å fjerne nordlys fra naturfaget vil i hvert fall ikke snu trenden. Verdensrommet er nemlig norske elevers favorittema i naturfag.

Da en torsk erstattet nordlysets far, Kristian Birkeland på 200-lappen ble det stor ståhei. Birkeland er en av Norges mest kjente fysikere. Han ble nominert til hele 7 nobelpriser og har fått atmosfæriske strømmer oppkalt etter seg. I den nye læreplanen for naturfag nevnes hverken Birkeland eller nordlyset. Det er det visst ingen som bryr seg om.

Flere lever av Nordlys

Nordlys og nordlysforskning er ikke bare en sentral del av norsk vitenskapshistorie. Flere og flere nordmenn lever av nordlys. Den 26. mars skrev Aftenposten at «Tromsø seiler opp som hotellvinner». Petter Stordalen tjener mer på hotell i Tromsø enn i andre deler av landet. Nordlysturismen er en av de viktigste årsakene. Nordlyssightseeing er også nevnt som begrunnelse for at verdens største reisenettsted, Tripadvisor setter Tromsø på 3. plass over beste steder å reise til for opplevelser.

Men nordlyset trekker ikke bare til seg turister. Nordlysforskning har ført til at Norge nå har utviklet en hel romindustri. Det største feltet er telekommunikasjon. Det vil si overføring av radio, TV, internett og telefoni via satellitter. Norge samarbeider også tett med både NASA og den europeiske romorganisasjonen ESA. Kongsberg Gruppen produserer for eksempel deler til Galileo, den europeiske versjonen av GPS. I 2017 omsatte norske romindustri for 8 milliarder kroner. Både romindustrien og nordlysnæringen vokser. Hadde det ikke vært logisk å gi nordlyset større plass i læreplanen i stedet for å fjerne det?

Fjerner realfagsmotivasjon

Andelen elever som velger realfag i videregående skole er synkende. Det å fjerne nordlys fra naturfaget vil i hvert fall ikke snu trenden. Verdensrommet er nemlig norske elevers favorittema i naturfag. Det svarte både gutter og jenter i PISA-undersøkelsen 2015. Mindre verdensrom vil derfor føre til mindre moro og motivasjon. Da må vi også forvente færre realfagsvelgere fremover.

En solid bakgrunn innen realfag gjør det lettere å forstå samfunnsutfordringer som for eksempel klimakrisa. Skal vi løse slike utfordringer trenger vi også studenter som velger høyere utdanning innen realfag. Dessuten trengs realister som ingeniører, leger og informatikere for at samfunnet i det hele tatt skal gå rundt. Hva sier det egentlig om Norge når astronomi får mindre plass i pensum samtidig som astrologi blir en anerkjent utdanning?

Du bestemmer!

Alt håp er ikke ute enda. Den nye læreplanen ligger ute på høring frem til 18. juni. Absolutt alle kan lese og svare på høringsdokumentet. Jeg vil derfor oppfordre nettopp deg til å handle! Gå inn på Utdanningsdirektoratet sine sider og krev at norske elever skal fortsette å lære om nordlys.

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse