Annonse

Hyperkritisk restaurantanmeldelse

Når det gjelder anmeldelsen av den indiske restauranten «Elefant», får jeg imidlertid inntrykk av at det har vært mest om å gjøre å «ta» noen.

Jeg leser normalt ikke restaurantanmeldelser, hverken i Nordlys, Aftenposten eller andre steder. Men jeg skjønner hva det dreier seg om.

Selv om jeg er glad i mat, er jeg langt fra noen gourmet. Og jeg ville ikke turt å delta i en konkurranse om å avgjøre hvorvidt grønnsaker var ferske eller tint fra frossen tilstand.

Når en restaurant man er husvert for, i dette tilfellet den indiske restauranten Elefant, er gjenstand for anmeldelse, leser man selvsagt med stor interesse.

At denne restauranten blir gjenstand for «helslakt», som det vel heter på tullete journalistspråk, er etter min og mange andres mening dypt urettferdig. Det er ikke slik hverken jeg eller andre gjester har oppfattet denne restauranten. Om stresset omkring kampanjen «Mat for en hundrings» har vært medvirkende til anmeldernes negative opplevelse, synes jeg det bør gjenspeiles i deres omtale.

Det er ellers ikke riktig som det står i anmeldelsen, at den tidligere Kafé Harmoni solgte eritreisk mat. Eritreeren Maekele Ghebremeskel Bokretsion var leder, men temaet var middelhavsmat. Aldeles nydelig, men driften svarte seg dessverre ikke. Jeg tror ikke de hyperkritiske Nordlys-anmelderne var innom den tiden denne restauranten var i drift.

I 2014 var min bror og jeg i Bucuresti i Romania. Vi hadde bestilt mat på en relativt enkel kafeteria i det hotellet vi bodde på. Så kom en busslast med amerikanske turister veltende inn. En mer ufordragelig gjeng har jeg sjelden opplevd. Enkle pizzaretter ble sendt i retur fordi de ikke falt i smak. Man hørte uærbødige bemerkninger om både det landet de befant seg i, og de menneskene de hadde møtt. Jeg husker hvordan betjeningen satte pris på to voksne nordmenns forståelse og tålmodighet.

Restaurantverdenen i Tromsø er over gjennomsnittet god, selv om det ikke dreier seg om å erobre Michelin-stjerner. Når det gjelder anmeldelsen av den indiske restauranten «Elefant», får jeg imidlertid inntrykk av at det har vært mest om å gjøre å «ta» noen.

«Med mindre elefanthukommelsen svikter, drar Nordlys-anmelderne neppe tilbake hit», sier de. En restaurant kan ha dårlige dager – på samme måte som både film-, teater- og restaurantanmeldere kan ha det.

I så måte synes jeg nok de hyperkritiske Nordlys-anmelderne bør gjøre en gjenvisitt til «Elefant». Denne gang med et litt mer åpent og positivt sinn.  

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse