Annonse

Ikke akseptabelt, Hareide

Det er ikke akseptabel at store prosjekter i Nord-Norge salderes vekk.

På grunn av fallende inntekter ved flyplassene, vil Avinor kutte planlagte investeringer med en milliard kroner i 2020.

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor sier selskapet  ser på investeringer knyttet til de største prosjektene i porteføljen, flere av disse er i Nord-Norge. Blant disse er ny terminal Tromsø, ny rullebane i Kirkenes og ny lufthavn Bodø. I mai skal avgjørelsen være tatt om hvor bremsene settes på. Det skal skje i dialog med eierne, som er Samferdselsdepartementet.

Der er det Knut Arild Hareide som er statsråd. Når han ble utnevnt ble det tatt godt imot at han valgte to statssekretærer fra Nord-Norge, Ingelin Noresjø og Ingvild Ofte Arntsen, begge KrF-politikere i Nordland. Vi går ut fra at disse to vet hvor viktig det er få hjulene i gang i landsdelen de selv bor i. 

Vi vet selvsagt at de skal være statssekretærer for hele landet. Men samtidig må de vise seg tilliten verdig og sørge for at alle de viktige prosjektene i Nord-Norge videreføres som planlagt. Disse er helt avgjørende for å skape ny optimisme i landsdelen. Dersom prosjektene i nord legges i en skuff, vil alle de store ordene om Nord-Norges betydning i regjeringens nordområdemeldinger raskt miste verdi.

Mens norsk næringsliv ber det offentlige om å opprettholde planlagte investeringer og bidra til å få økonomien i gang igjen, ser planen til Avinor ut til å være å kutte der det er mulig å kutte.

Dette er merkelige signaler fra et selsskap som tilhører fellesskapet. Samferdselsdepartementer kan ikke tillate at Avinor, et offentlig eid selskap, ikke bidrar til motkonjunkturaktivitet i en krisetid for landet vårt.  Når Avinor argumenterer med at de er selvfinansiert og ikke mottar bevilgninger over statsbudsjettet, må eieren ta ansvar og korrigere.

Nyheten om at Tromsø Lufthavn skal moderniseres, skapte stor begeistring i like etter nyttår. Dersom dette ikke går som planlagt, vil det være et alvorlig tilbakeslag for hele regionen. Det kan ikke aksepteres, og det må den politiske ledelsen i Samferdselsdepartementet få klar beskjed om.

Vi går ut fra at både politikere og næringsliv i landsdelen nå kjenner sin besøkelsestid. De nordnorske flyplass-prosjektene må sikres. Nå må landsdelen stå sammen om dette kravet, og  unngå å sette prosjekter opp mot hverandre. Vi kan ikke godta at Nord-Norge blir salderingspost i en krisetid.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse