TILFREDS: – Alt i alt var dette et veldig vellykket stunt, sa Reiselivsdirektør Bente Bratland Holm i Innovasjon Norge da den falske nyheten fra Sommarøy og Nord-Norge ble kjent. Foto: Nettavisen

En farlig løgn

En løgn er en løgn, uansett hvordan man forsøker å sminke sannheten. Bløffen fra Sommarøy er alvorlig for Innovasjon Norge.

Det er tvilsomt om saken sender en eneste ny turist på reisefot hit, derimot er det mer sannsynlig at den har skadet vårt omdømme.

Det ser ut til å ha vært tilfeldig at Sommarøy endte opp som den tidsfrie øya. Ifølge NRKs opprinnelige sak var  Innovasjon Norge på leting etter mulige samarbeidspartnere, før Kjell Ove Hveding etter hvert slo til.

Elektronisk post sendt fra Innovasjon Norge til Næringsdepartementet viser at tidsstuntet kun var ment for å skaffe oppmerksomhet om fenomenet midnattssol i utlandet. “Det er ikke et reelt ønske, men en ny måte å fortelle utenlandske besøkende om midnattssola”, het det i e-posten som Medier24 har fått tilgang til.

Innovasjon Norge og selskapet PR-operatørene sørget også for en grundig regi på den fabrikkerte saken, blant annet et oppstilt bilde utenfor Stortinget, der det fremstår som om Høyres Kent Gudmundsen mottar en tykk bunke underskrifter fra Hveding. I virkeligheten var det kun 40 mennesker som skrev under på “initiativet”.

Mens både Innovasjon Norge-sjefen, næringsministeren og statsministeren senere har beklaget saken, spør flere seg nå om dette egentlig er så farlig å spre en liten vandrehistorie, når resultatet er reklame i over 2000 internasjonale medier som potensielt kan gi nye turister i nord. En slik prinsippløshet er det viktig å advare mot.

Folket på Sommarøy kan nok i stor grad unnskyldes for å ha blitt med på jippoen. Når alt kommer til alt er det vanskelig for dem å se for seg at et initiativ fra Innovasjon Norge skal slå så hardt tilbake som det nå har gjort.

Det understreker også alvoret i saken: Innovasjon Norge låner troverdighet som en aktør eid av det offentlige Norge. Hvis det er greit for Innovasjon Norge å bløffe mediene og innbyggerne, i hvilke andre sammenhenger kan staten lyve? Og hvis det er greit for staten å slå en liten løgn overfor innbyggerne: Hvorfor skal det ikke være greit for innbyggerne å slå en løgn overfor staten?

Det hele har nå endt opp med at Norge blir både latterliggjort og kritisert i CNN, Forbes og andre store internasjonale medier. Det er tvilsomt om saken sender en eneste ny turist på reisefot hit, derimot er det mer sannsynlig at den har skadet vårt omdømme.

I tillegg bryter affæren ned den høye tilliten mellom pressen og det offentlige Norge. Det bidrar igjen til en lavere tillit til mediene, som i siste instans går det ut over lesernes tillit til pressen.

Hva slags signal er det at reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, får fortsette i sin stilling etter skandalen?  Godtar Innovasjon Norge at medarbeidere lyver bare ideen er «morsom» nok? Dette burde toppsjef Håkon Haugli tenke nøye gjennom.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse