Annonse
Velgerne har det travelt med å flykte til NEI-partiene. Her er partienes sjanse til å redde stumpene, hvis de vil vise realisme om bruken av drivstoffavgiften, skriver Terje Walnum. Bildet viser en bomstasjon i Bodø. Foto: Avisa Nordland

JA til drivstoffavgift = NEI til bompenger!

Hvis drivstoffavgiften økes eller dobles, så blir det ikke flere fyllinger av biltanken, så kostnadene til innkreving vokser ikke som i Vegvesenets opplegg.

Svar til Karl Erik Thu, Krf, som skriver «De sier NEI til bompenger, men JA til hva?».

Svaret er mindre bilkøer, billigere drift, mindre sløsing, mye lavere avgifter, bedre rushtrafikk, bedre næringsforhold mv.

Innkreving av bompengene er av Vegvesenet stipulert til å koste 8 prosent av bompengebeløpene på 240 mill pr år i minst 20 år, det vil si cirka 19,2 millioner per år. Bomstasjonene er planlagt å koste under 100 millioner kroner, det vil si til sammen utgifter til innkreving på ca 485 millioner over 20 år, og det blir nok flere år. Inflasjon og kostnadsstigning kommer som tillegg.

Svindyr innkreving med bompenger

Å kreve inn drivstoffavgiften koster bare 0,8 prosent av inntektene, det vil si cirka 240.000 per år og 4,8 millioner over 20 år. Bomsystemet betyr da bortkastet 480 millioner ut av vinduet fra bompartiene, utifra Vegvesenets beregninger.

Hvis drivstoffavgiften økes eller dobles, så blir det ikke flere fyllinger av biltanken, så kostnadene til innkreving vokser ikke som i Vegvesenets opplegg.

Bomsystemets urettferdighet i belastning mellom sone 1 og resten av Tromsøya er velkjent. Drivstoffavgiften er rettferdig fordi den belaster utifra kjørelengde, uten hensyn til om du kjører på Tromsøya eller andre steder.

8-dobling av betalingskrav mot bilbrukerne

Bompartiene i Tromsø vil ha 8-dobling av beløpskravene mot bilbrukerne med 240 millioner hvert år. Det er blodsuging og grådighet i en imponerende kombinasjon.

Nå har Tromsøs politikere innsett at det ikke blir bompenger særlig snart. Formannskapet har søkt Stortinget om forlengelse av drivstoffavgiften med foreløpig 3 år. Men Vegvesenet hevder at et nytt veiprissystem krever 5-6 år å innføre.

Så velgerne bør nå få vite noen nye programfakta fra partiene for 4-årsperioden:

  • Blir avgiftssatsen for drivstoff på dagens nivå?
  • Hvis ikke, hvor mye vil dere foreslå i økning?
  • Hvordan blir kuttene i prosjektene til Tenk Tromsø?
  • Blir det prioritet på bilveier, gang/sykkel eller kollektiv?

Hva blir de nye valgløftene?

I forhold til planene for Tenk Tromsø får man nå inn cirka 1/8 av påtenkte inntekter. Hva gjør partiene for å få veiprosjekter inn i det vanlige budsjettet, der de har vært til nå?

Velgerne har det travelt med å flykte til NEI-partiene. Her er partienes sjanse til å redde stumpene, hvis de vil vise realisme om bruken av drivstoffavgiften.

Nå venter velgerne på tilbud og løfter fra partiene. I neste valg blir utførelsen sammenlignet med løftene!

Stem NEI, det gir best sikkerhet mot valgflesk, og godt valg!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse