Daglig leder i Troms fylkestrafikk, Kurt Bones, svarer kommentator Tone Jensen. Foto: Nordlys-arkiv

Jensens forenklede virkelighet

Vi er ikke motvillig til å utvide rutetider, og vi gjør det når vi mener det er nødvendig. Men samtidig må vi få si at det er et nederlag for kollektivtrafikken at det tar lenger tid å reise kollektivt enn før.

Våre ruteplanleggere er ikke født og oppvokst på Fylkeshuset. De har hatt et liv før de ble rekruttert til oss.

Vi må få komme med noen kommentarer til Tone Jensens innsiktsfulle kommentar i Nordlys 28.2.

Hybridbussene fungerer i Tromsø. Vi er enig i at de ikke er ideelle for Tromsø by, men det er ingen busser som er skreddersydd for Tromsø. Dette illustreres godt ved bildet som Nordlys har brukt til Jensens kommentar. Bildet viser en konvensjonell dieselbuss som har sklidd ned Kongsbakken, altså ikke en hybridbuss. Hybridbussene egner seg for øvrig ikke så godt i Danmark siden de trenger bakker for å lade batteriene.

Jensen er også en rask tur innom «ubrukelige hurtigbåter» uten å nevne hva som gjør de ubrukelige. Faktum er at hurtigbåtene fungerer utmerket. I 2016 hadde de en regularitet på over 99 %.

Deretter stiller Jensen spørsmålstegn ved vår kompetanse til å bestille kollektivtrafikk og planlegge rutetabeller. Rutetabellene er naturligvis ikke gjenstand for politiske vedtak. Våre ruteplanleggere er ikke født og oppvokst på Fylkeshuset. De har hatt et liv før de ble rekruttert til oss. Det er slik at alle våre dyktige ruteplanleggere har flere års erfaring som bussjåfører, bl.a. i Tromsø. De har hatt skoen på gasspedalen, ja faktisk på alle pedaler.

Dagens rutetabeller bygger på de rutetabellene som eksisterte da Cominor var operatør i byen. Fylkeskommunen har utvidet rutetidene etter at Nobina tok over, og vi vurderer fortløpende flere utvidelser dersom vi mener det er nødvendig av hensyn til våre kunder. Innføring av sanntid vil gi oss et veldig godt datagrunnlag for å foreta slike vurderinger. Vi er ikke motvillig til å utvide rutetider, og vi gjør det når vi mener det er nødvendig. Men samtidig må vi få si at det er et nederlag for kollektivtrafikken at det tar lenger tid å reise kollektivt enn før.

I Jensens enkle verden finnes enkle løsninger. I virkeligheten er utfordringene langt mer sammensatte. Derfor jobber fylkeskommunen med hvordan neste kontrakt bør utformes for å løse utfordringene på en bedre måte. Sentrale problemstillinger er at vi må få bedre kontroll på hvordan bussene brukes mellom hver rutetur, og at antall busser er tilstrekkelig. I dag er dette overlatt til de som har skoen på, altså operatør, og dette fungerer dessverre langt fra slik det burde. Dette tar Troms fylkeskommune på alvor, og vil derfor legge inn bestemmelser i neste kontrakt som vil gjøre at dette skal fungere.

Passasjerenes sikkerhet er naturligvis viktigst av alt. Til syvende og sist ligger dette ansvaret hos operatør og sjåfør. Det kan være dager i Tromsø som er så spesielle at man må vurdere å stanse trafikken. Det er også operatør som har ansvaret for at de ansatte får tariffbestemte pauser og har tid til toalettbesøk. Dette følger bl.a. av bransjeavtalen mellom busselskapene og sjåførenes organisasjoner. Her er ikke fylkeskommunene en part.

Vi som driver med planlegging og innkjøp av kollektivtrafikk i vårt fylke, og som har gjort det i årevis, har fått med oss at det er forskjell på sommer og vinter. Derfor vurderer vi å differensiere rutetider sommer og vinter, og har allerede gjort det på enkelte linjer. Dette må veies opp mot ulempen det er for våre reisende å ikke kunne forholde seg til en stiv rutetabell. Dessuten viser datagrunnlaget at det er langt mindre forskjeller i tiden bussene bruker på sine linjer sommer og vinter enn man skulle tro.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse