Jeg har ingen tro på at et fly som nærmer seg 40 år fungerer like godt som nye fly. Det er helt umulig, ja helt utenkelig at ikke feilfrekvensen i denne eldgamle flåten vil øke ytterligere med årene, skriver Vadsø-ordfører Hans-Jacob Bønå.

Kan vi stole på Widerøe?

Kn vi stole på Widerøe og Dash-8 som distriktenes “tog”?

Som ordfører i Vadsø må jeg nok være ærlig på at jeg er meget betenkt etter hele 149 kanseleringer bare i september då. Det blir faktisk så mye som 4,96 kanseleringer i snitt pr. dag, noe som er fullstendig uakseptabelt.

Til daglig er jeg optimist, men når det nå gjelder Widerøe, Avinor, flyplasstruktur og -tilbud så må jeg innrømme at jeg nok begynner å bli litt pessimistisk. 

Jeg tror faktisk ikke at en flyflåte som i dag er 25-28 år gammel blir bedre og bedre etter hvert som årene går. Jeg tror faktisk dette bare er starten på et mareritt som skal vare frem til 2030. Jeg har ingen tro på at et fly som nærmer seg 40 år fungerer like godt som nye fly. Det er helt umulig, ja helt utenkelig at ikke feilfrekvensen i denne eldgamle flåten vil øke ytterligere med årene.

Og hva skal komme etter 2030 da? Det er drøye 10 år til dagens Dash-8 maskiner er faset helt ut. Ingen ser ut til å bekymre seg vesentlig for dette.

Avinor forholder seg rolig til det å hevder at vi da vil fly elektrisk selv om vi i dag ikke har utviklet verken teknologi eller fly til dette.

Jeg mener dette er alt for risikabelt og gamble med, og har derfor noen spørsmål jeg gjerne skulle fått svar på.

Widerøe, Avinor og Finnmark Fylkesting utfordres til å svare på dette:

  • Er Widerøe «in it for the long run» eller kan det tenkes at deres operasjoner på kortbanenettet avsluttes med utfasing av dagens flytype?
  • Hvis ikke, hvilke operative innretninger ser man for seg? Er det aktuelt med flytyper med langt mindre setekapasitet?
  • Hvilken fremtid på kortbanenettet er det Avinor forholder seg til? Forholder de seg utelukkende til hva operatøren Widerøe sier og evt. ikke sier? I hvilken grad er det viktig for Avinor å få avklart hvilke infrastrukturelle forutsetninger de må stille opp med etter 2030?
  • Eller er det så enkelt at etter 2030 vil el-fly være løsningen? Hvis ja, hvilken infrastruktur behøves?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse