BILISTENE BETALER: Tromsøs bilister kan snart få gleden av å betale en helt ny avgift. Noen jubel bli det vel neppe. Men kanskje er det nødvendig? Foto: Torgrim Rath Olsen

Klar for nye avgifter?

Liker vi nye avgifter? Nei. Men er det noen som har et bedre forslag?

Vi snakker om miljøvennlig infrastruktur/samferdselsprosjekter til en pris på noe over 3,6 milliarder kroner.

Har tromsøværingene kommet seg over det forrige skattesjokket fra byrådet?

Alle vi velsituerte boligeiere var vel ikke helt forberedt på at eiendomsskatten i Tromsø kommune plutselig viste seg å ha blitt bortimot fordoblet. Noen promiller opp, det var forhåndsvarslet fra det nye regimet i rådhuset, og det hørtes jo ikke så ille ut.

Men i likhet med en annen type promiller som fort baller på seg, ble sluttresultatet ganske så ubehagelig. Mange boligeiere har blitt rimelig rystet over denne brutale skatteøkningen. Men før bakrusen har lagt seg skikkelig, kan byens innbyggere nå se frem til en helt ny avgift.

Er dere klare?

Byråd for byutvikling, Ragni Løkholm Ramberg (Ap), fremførte det glade budskap i Nordlys torsdag. «Vi kommer ikke utenom en eller annen form for brukerbetaling fra bilistene», slår byråden fast.

Bilistene skal nå få ta sin del av et gigantisk spleiselag for å gjøre Tromsø til en skikkelig miljøby. Sammen med staten og kommunen skal byens bilister inngå en miljøbyavtale.

Den skal sikre at det blir lagt mye bedre til rette for kollektivtrafikk, sykling og gående. Privatbilismen må ned og målet er at i 2030 skal vi ha oppnådd at 50 prosent av transportbehovet i Tromsø skjer med miljøvennlig transport.

Bymiljøavtalen er en statlig tilskuddsordning beregnet på de største byene, der staten går inn og dekker 50 prosent av kostnadene med å bygge opp et miljøvennlig transportsystem.

Betingelsen for denne statlige deltakelsen i spleiselaget er bl.a. at det innføres en form for brukerbetaling fra bilistene. Det kan dreie seg om rushtidsavgift, bompenger eller andre løsninger.

En videreføring av bensinavgiften kan også tenkes, men da vil den bli atskillig mye høyere enn i dag. Alt dette skal nå utredes. Det vedtok kommunestyret tidligere denne uken.

Vi er for miljøvennlig transport, alle sammen, er vi ikke?

Men vil vi betale en avgift av egen lomme for å få det realisert? Det må vi nok pent gjøre, skal dette bli noe av. For stiller ikke vi bilister opp, kommer det ikke en øre fra staten. Slik er dealen.

Noen vil mene dette er utpressing, men det er likt over hele landet. Og i vest og sør i landet er de langt mer villige til å godta bompenger enn tromsøværingene har vært til nå.

Rettelse: Tromsø-væringene betalte bompenger i mange år på Tromsøbrua. Men det var på et tidspunkt da folk flest i ishavsbyen ikke hadde så forferdelig mye å rutte med. I dag er mange av oss blitt så velholdne at vi har ikke råd til å betale bompenger. I hvert fall ikke på toppen av eiendomsskatten.

Hva er det de tenker på i dette sosialistiske byrådet, når de nå pålegger alle oss bilister nye avgifter? Feirer disse marxistene hver gang de får vedtatt en ny avgift eller forhøyet skatt for oss vanlige folk? (Jeg gjengir her innlegg som ennå ikke er publisert, men som garantert vil komme i kommentarfeltene på Facebook).

Men alle dere som mener at dette er betimelige spørsmål, har dessverre en smule mangelfull informasjon. For det er ikke «de røde» som har fattet vedtaket.

Det er nesten hele kommunestyret, alle partier, inklusive de borgerlige partiene Høyre, Venstre og KrF. Kun fire i Frp stemte mot.

Så hva er det denne brede enigheten i kommunestyret handler om? Hvorfor går alle disse politikerne inn for å få utredet andre brukerfinansieringer enn den lokale drivstoffavgiften? De gjør det nok fordi de ser at prosjektene en bymiljøavtale vil gi Tromsø kommer til å bety et stort samferdselsløft.

Vi snakker om miljøvennlig infrastruktur/samferdselsprosjekter til en pris på noe over 3,6 milliarder kroner. I tillegg kommer ny tverrforbindelse og ny forbindelse mellom Kvaløya og Tromsøya, med anslått kostnad et sted mellom tre og åtte milliarder kroner.

Ved bymiljøavtale vil altså staten ta halvparten av alle disse kostnadene. Liker vi nye avgifter? Nei. Men er det noen som har et bedre forslag?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse