GJENNOMBRUDD: Fra tirsdagens formannskapsmøte i Tromsø. I 30 har befolkningen i Tromsø og Nord-Norge venter på ny innfartsvei til landsdeles største vei, men nå kan vi stå overfor et gjennombrudd i saken.

Sannhetens øyeblikk

Høyre har lagt grunnsteinen for et klokt kompromiss i E8-saken.

Høyres Erlend Svardal Bøe, partiets gruppeleder i Tromsø, markerer seg med sunn pragmatisme i Tromsø-politikken. Det står respekt av et parti som endrer standpunkt i takt med et skiftende faktagrunnlag, og som viser smidighet når det er åpenbart at det skader byen å ri gamle kjepphester.

Måten Høyre nå håndterer E8-saken på, er et eksempel på dette. Mandag kveld hadde partiet gruppemøte for å drøfte den siste utviklingen i saken, etter at Nye Veier AS og Statens vegvesen la frem sin rapport i forrige uke.

I formannskapet tirsdag sa Høyres Anna Amdahl Fyhn at man nå skylder både næringslivet og innbyggerne å få satt et punktum for et veimareritt som har vart i 30 år. La fortid være fortid, og se fremover. Det er klokt og presist sagt. Og Høyre fikk heldigvis gjennomslag for sitt forslag, som i korte trekk betyr at den nye veien gjennom Ramfjord må bygges ut raskest mulig, uavhengig av trasevalg. I praksis betyr dette at veien blir bygd på vestsiden av Ramfjord.

Kombinert med Ap-ordfører Kristin Røymos sakskunnskap og engasjement, danner det et godt grunnlag for å få saken inn i revidert nasjonalbudsjett til våren, slik at gravemaskinene kan starte i Sørbotn allerede høsten 2019.

Velgerne i Tromsø bør merke seg at Frp som eneste parti i formannskapet stemte mot at ny vei gjennom Ramfjord bygges raskest mulig, uavhengig av trase.  Frp sår i stedet tvil om den nye rapporten fra landets fremste eksperter på veibygging. Men partiets kritikk er omtrentlig, upresis og bærer preg av både alternative fakta og vegring mot faglig kompetanse.

Vi vet at det er sterke interessegrupper som fremdeles forsøker å trenere saken. Det kan være gode argumenter for både Tindtunnelen og Ullsfjordforbindelsen. Men ekspertene i Nye Veier AS har slått fast at disse to prosjektene ikke er relevante for valget av ny trase for ny E8.

Vi håper det nå er slutt på at selvoppnevnte lokale veieksperter i Tromsø og Ramfjord skal kunne ta en hel by, ja en landsdel, som gisler. Frp er nå helt alene om å insistere på at det er riktig å bygge en lengre og dyrere vei, som vil føre til at trafikantene må betale mye mer i bompenger.

 Frp i Tromsø har valgt prestisjen foran fornuften. Vi fester vår lit til at samferdselsminister Jon Georg Dale fra Frp ikke låner øre til sine partifeller i Tromsø. Nå har et tverrpolitisk Tromsø valgt en annen vei enn Frp, og det må respekteres.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse