AVTALE: Havnestyret må nå ta grep og få loset avtalen med Hurtigruten i havn. De evinnelige konfliktene mellom Tromsø Havn og rederiet må ta slutt.

Konflikten som må ta slutt

Med den nye havneterminalen i bruk, skulle det bare mangle at ikke hurtigrutepassasjerene også kan gå på land i sentrum av byen.

Den evinnelige konflikten mellom Tromsø Havn og Hurtigruten har fått en ny omdreining. Det vil si, det er ingen konflikt mellom havna sitt styre og Hurtigruten. Igjen ser det ut til å være den lange konfliktlinjen mellom havnedirektøren og rederiet som bryter vannskorpa. Det er ikke bra for Tromsø Havn, for Hurtigruten eller for Tromsø som landsdelens største by og en svært viktig turistdestinasjon.

Nå er det kommuneadvokaten som har reist innvendinger mot den avtalen styreleder Jarle Heitmann har framforhandlet med Hurtigruten. Men han har med seg havnedirektør Hallvar Pettersen som er hjertens enig i at Hurtigruten må betale mer enn de 3 millionene partene ble enige om.

Kommuneadvokaten frykter at prisen er så lav at den kan være i strid med EØS-regelverket, og havnedirektøren er ikke innstilt på å inngå kontrakt til denne prisen.

Kommuneadvokaten har levert hele tre juridiske betenkninger hvor han konkluderer med at prisen er så lav at den sannsynligvis utgjør ulovlig statsstøtte.  Derfor er det vanskelig for ham å utarbeide utkast til avtale.

Problemstillingen later til å være ganske så enestående for Tromsø Havn. I Hurtigruten har de ikke støtt på slike vanskeligheter tidligere, og der viser man til at havna drives på selvkost uten noen som helst form for tilskudd fra staten eller subsidier. Jarle Heitmann har også problemer med å se at avtalen innebærer noen form for subsidiering.

Det mest oppsiktsvekkende i denne saken er at havnedirektøren så åpenlyst går ut mot en kontrakt som er framforhandlet av hans eget styre. Under normale omstendigheter ville han trolig blitt tvunget til å gå av som en følge av dette, men nå er forholdet at Pettersen har varslet at han går av med pensjon uansett, inneværende år.

Det var smil og lutter glede, da styreleder Heitmann kunne fortelle at Tromsø Havn var enige med Hurtigruten om en avtale, slik at skipene kan legge til på Prostneset også i framtida. Slik bør det være. Med den nye havneterminalen i bruk, skulle det bare mangle at ikke hurtigrutepassasjerene også kan gå på land i sentrum av byen. Derfor må havnestyret ta grep og få avtalen loset i havn. De evinnelige konfliktene må ta slutt. Hurtigruta bør være på plass når den nye terminalen etter planen åpner 22. juni. Det vil byen og folket her tjene på. Så får det heller være at noen sitter misfornøyd tilbake.

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse